
Min blogglista
Mina Länkar
- Investacus
- Spara Klokt
- Kronan till miljonen
- Frihetsmaskinen
- Sparo
- z2036 (Stefan Thelenius)
- Krösus sork
- Att välja lycka
- Chansar mest
- Utdelningsseglaren
- Gustavs Aktieblogg
- Pengabloggen
- Framtida rikedom
- Utdelningskungen Valient
- Sofokles - Fermentum Vitae
- Tankar om aktier
- 10-årsplanen
- Spartipset
- Aktieingenjören
Blog Archive
- Vem är aktiepappa?
- Vem äger vad i svenskt näringsliv?
- Kontakt
- Swedish Wealth Institute – vilken bluff!
- Frihet - Vad är det och vem bestämmer?
- Allt snack om att kliva av börsen är bara trams!
- Balco till börsen med några av de tyngsta ankarinvesterare jag sett.
- Spara eller leva - måste man välja?
- Aktieägarförmåner
- Hur hög var boräntan 2011?
- LVMH varumärken
- Avanza eller Nordnet
Taggar
Other

Amazon - by Visual Capitalist
Vi följer Visual Capitalist på Twitter och det kontot levererar verkligen snygga och tydliga grafiska beskrivningar över diverse olika bolag och ekonomiska företeelser. Det är definitivt en sida att hålla koll på. Häromdagen såg vi den här bilden på Amazons olika delar och det är svårt att inte bli köpsugen när man ser det. Eller vad säger ni?
För några veckor sedan fick vi tipset att titta på SVT:s dokumentär om Amazon. Den var inte gjord av SVT utan av ett amerikanskt team och den var verkligen intressant. Om ni inte sett den så finns det länk till den nedan. Ytterligare några dagar senare läste vi en artikel i Expressen av alla ställen som jämför Amazon med Ica och vi tycker faktiskt att den liknelsen är ganska bra. Det höjs röster för att Amazon pressar priser och sin personal för att leverera så bra priser till kunderna som möjligt samtidigt som dom levererar vinster till aktieägarna.
Både i diskussioner i vardagen och i SVT:S dokumentär höjdes som sagt röster för att Amazon var så stora att dom kunde diktera vilka villkor som helst och alla deras leverantörer ”måste” lyda för annars skulle de gå i konkurs. Dels väcker det frågan hos oss kring hur mycket Amazon i så fall hjäler de aktuella företagen att sälja och dels får det oss att tänka på Volvo som är en stor arbetsgivare här i Västsverige. Volvo pressar sina underleverantörer extremt hårt och jag skulle bli förvånad om dom är särskilt mycket snällare än Amazon. Tvärtom.
Ica då? Jo Ica försöker på samma sätt som Amazon att maximera vinsten för butiksägarna och föraktieägarna och i ärlighetens namn är det tveksamt om dom ens gör det för att ge kunderna ett bra pris. Det känns därför som att det borde höjas lika många röster för/mot Ica som mot Amazon.
Själva ser vi fram emot konkurrens och vi tror stenhårt på att Amazon kommer ta en del marknadsandelar men vi tror också att om Amazon inte vårdar sina kunder så kommer kunderna försvinna. På samma sätt som för de flesta företag.
Ett tydligt exempel på hur Amazon misslyckats är deras telefon. Har någon hört talas om telefonen Fire? Inte det? Det beror på att den floppade rejält efter att den lanserats 2014.
Läs mer
Varför är svenskar mer rädda för Amazon än för Ica?
Amazons värld (SVT)
Boxplay för Amazon
Amazon ska starta boxförsäljning av kläder
Först och främst började vi fundera över vad boxförsäljning ens är och det första vi kom att tänka på är de där boxarna som skickar ut varuprover som någon form av reklam. Det var bara några månader sedan ett av dem gick i konkurs. Hela fenomenet har faktiskt gått oss förbi och vi levde i tron om att de dog ut ihop med att de professionella blandbanden från Mr Music dog ut på 1990-talet. Det gick förvisso att tjäna pengar på dem också men till slut kom verkligheten (och sedermera Spotify) ikapp och om.
Idag nås vi i alla fall av nyheten att självaste Amazon ska börja sälja boxar med kläder till sina premiumkunder. Redan idag säljer Amazon boxar med snacks och böcker enligt en liknande princip men det är lite roligare och lättare att bli överraskad med en bok som en dator räknat fram att man gillar än kläder.
Hur funkar det då?
Personal shopper by Prime Wardrobe heter tjänsten och den bygger på att man som Amazon Primekund får svara på ett antal frågor kring storlek och lite olika preferenser. Sen kommer någon form av AI-system ihop med ett antal stylister som beräknar vad man kan tänkas vilja ha. Därefter skickas en box innehållande upp till 8 plagg ut till kunderna. Man har därefter en vecka på sig att prova plaggen och man har fri frakt på att skicka tillbaka de plagg man inte vill behålla. Kostnaden är 4,99 dollar per månad och i dagsläget är det endast tjejer och vissa storlekar som finns tillgängliga.
Det här är kanske framtidens sätt att shoppa men vi tycker mer att det lutar åt flopp än succé faktiskt. Det allra mesta Amazon gör blir bra men vi har inte glömt deras Fire Phone från 2014 som de skrotade efter något år och som senare ryktas vara en av orsakerna till en nedskrivning i miljardklassen. Den som lever får se men vi kommer definitivt vilja välja våra egna kläder även i framtiden.
Vad tror ni, är detta en flipp eller en flopp? Kommentera gärna!