Aktieinkomster
Likes
787
Antal inlägg
1327
Följare
66
Medaljer
0
Om användaren
Jag är en investerare, entreprenör och företagare med ett stort intresse för investeringar och ekonomi. På min blogg här kommer ni att få följa min resa och min utveckling gällande just mina olika investeringar och mitt företagande. Skrivandet är en stor del av min vardag så ni kommer nästan kunna följa mig och mitt företag i realtid, varje dag.
Kontakt email

RSS

RSS feed
27 augusti 2016

Bolagsgenomgång: Wifog- nytänkande på hög nivå

Jag har nyligen kollat på det spännande och intressanta bolaget, Wifog samt även haft turen att ställa några relevanta frågor direkt till bolagets vd, Peter Håkansson. Här nedanför hittar ni både bolagsgenomgången och intervjun och det vore även väldigt roligt att höra vad ni har att säga om bolaget så släng gärna iväg en kommentar med era tankar här nedanför.

 

Wifog affärsidé:  

Wifogs affärsidé går ut på att erbjuda annonsfinansierade tjänster som t.ex. mobilsurf, telefoni, SMS-tjänster och möjligheterna till att köpa alltifrån biobiljetter till glass och olika presentkort med mera. Hela modellen fungerar så att kunderna tjänar in poäng via att ta del av annonser och poängen kan sedan användas till att finanserna några av de ovanstående sakerna.

En intressant detalj i hela Wifogs affärsidé är att man i realtid kan följa sitt poängsaldo och på så sätt väldigt enkelt se hur möjligheterna ser ut just för stunden gällande t.ex. mobilsurf eller någonting annat. Det hela förklaras väldigt enkelt i videoklippet här nedanför och i alla fall jag tycker att det här är en riktigt intressant affärsidé som har potential att ta alltifrån hela telekombranschen till shoppingindustrin in i en nya era för även om branscherna ligger långt fram redan idag så var det ett bra tag sedan det kom in någonting riktigt nytt och nytänkande och sådant behövs alltid.      

 

 

Snabbfakta om Wifog:  

  • Cirka 65 miljoner i börsvärde
  • Aktien har stigit med nästan 45 % i år
  • Aktien handlas på Nasdaq First North i Sverige
  • Wifogs tjänster är unika på den svenska marknaden
  • Wifog håller just nu på att positionera sig för att bemöta efterfrågan på marknaden för mobilannonsering via t.ex. nya tjänster med mera

 

Intervju med Wifogs vd, Peter Håkansson: 

 

Wifogs affärsidé innehåller mycket nytänkande hur kläcktes idén från första början?

Embryot var en utvecklad och modern version av gamla ”Gratis-tel” och ”FreePhone” där man blev avbruten av reklaminslag under, innan och efter samtal. Det var i längden outhärdligt ur ett användarperspektiv, men konceptet ”sponsored data” likväl som ”sponsored media” är väldigt tilltalande och med smarphones kan man göra användarupplevelsen hur bra som helst.
 

Hur tycker du att det här nya alternativet när det kommer till tele-abonnemang har tagits emot av marknaden?
  
Mitt väldigt ärliga svar är att vår incitaments-, aktivitets-, lojalistsplattform är suverän och de flesta som använder den gör vågen. Vår operatörstjänst har inte hållit måttet däremot. Därför slöt vi avtal med Tele2 så att Comviqs och Tele2s användarbas kan använda Wifogs plattform och bli av med sina räkningar. Vi fasar samtidigt ut Wifog Mobile och inriktar oss på det vi är bäst på och överlåter med varm hand operatörskapet åt de etablerade aktörerna.
 

Hur ser ni på konkurrensen? Är de ”klassiska” telekomföretagen era största konkurrenter?

Tvärt om faktiskt! Operatörerna är våra bästa vänner. Vårt avtal med Tele2 är det första i en serie av liknande avtal som vi räknar med att sluta.
Vi behöver volym för att kunna skapa värden för användarna och för våra partners – för e-handlare och återförsäljare, för annonsörer, för de som köper data och användarundersökningar och för andra partners. Operatörerna har stora användarbaser men ofta ganska lågt kundengagemang. Vi kan aktivera och engagera deras användare och därmed bidra med värden för konsumenterna, för operatörerna och för oss själva.

Vi har flera roller och har därför flera konkurrenter. Alla som säljer reklamytor tävlar ju om samma reklamkaka, alla som tillhandahåller marknadsundersökningar och testpaneler och databaserade analysunderlag erbjuder något som kan liknas vid vad vi tillhandahåller, liksom alla de som genererar leads och avslut mot kommission för on- och off-linehandel.  Men konkurrens är bra!

 

Hur snabbt tror du att marknaden vänjer sig vid sådana här nya alternativ och vad satsar ni på för tillväxt?
 
Vi märker ett snabbt ökande intresse, inte minst från operatörshåll runt om i världen och gammelmedias problem leder till behov av nya kanaler. Dessutom kan vi erbjuda något som är helt och hållet är på konsumentens villkor och nytta. Alla vi vanliga människor får tillgång till vårt eget konsumentvärde vid vardagliga aktiviteter – om och när vi vill. Det känns fräscht och ligger i tiden.

Det dyker ju upp liknande initiativ på olika håll vilket ju bekräftar den bilden. Ett exempel är Australiensiska Unlockd, som tillhandahåller en teknik för mobil annonsering – vilket ju är ett av våra intäktsben, fick just in Murdoch som ägare och har fått fin uppmärksamhet runt om i världen. Jag tror och hoppas att fler och kanske lite mer sofistikerade lösningar än just Unlockd.

Vi är rustade för snabb tillväxt på nya marknader och har stor nytta av de skalfördelar en stor samlad användarbas ger vad gäller teknikutveckling och partneravtal.
Ju fler vi är, desto bättre förmåga att tjäna pengar har vi och desto mindre kostnad per användare...

 

Vad är ert nästa stora steg om vi både kollar på den närmsta tiden och ungefär 5 år framåt?

Tillväxt, tillväxt, tillväxt! Nya marknader, utökad funktionalitet och förbättrad användarnytta eller fler sätt för våra användare att tjäna pengar, fler bra sätt att göra av med dem på och fler människor som gör det.

 

Jag vill nu slutligen rikta ett stort tack till Wifog och deras vd, Peter Håkansson för att de och han ville ställa upp och svara på dessa frågor så att den här intressanta bolagsgenomgången kunde bli komplett. Som sagt så vore det väldigt roligt att fortsätta prata om och diskutera Wifog i kommentarsfältet här nedanför så var inte blyga nu.   

 

David 

Taggar (forum): 
Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (150)
Nov (3)

Taggar