Aktieinkomster
Likes
787
Antal inlägg
1326
Följare
66
Medaljer
0
Om användaren
Jag är en investerare, entreprenör och företagare med ett stort intresse för investeringar och ekonomi. På min blogg här kommer ni att få följa min resa och min utveckling gällande just mina olika investeringar och mitt företagande. Skrivandet är en stor del av min vardag så ni kommer nästan kunna följa mig och mitt företag i realtid, varje dag.
Kontakt email

RSS

RSS feed
9 oktober 2016

Ökade på mitt innehav i Nokia

Under fredagens handel passade jag på att via min utdelningsportfölj öka på mitt innehav i Nokia. Bolaget ska med tiden bli en av grundstenarna i min portfölj vilket ni kan läsa mer om här och därför tyckte jag att det var dags för en ökning.

Nokias aktie har backat ganska så rejält under år 2016 (- 26 %) och det till största del på grund av att marknaden tycker att det finns mycket ovisst gällande Nokias framtid och att bolaget just nu fumlar runt halvblinda.

Det har bevisligen hänt mycket inom Nokia under de senaste åren och om även jag hade velat att omvandlingen till ett mer renodlat telekommunikationsföretag skulle ha gått lite smidigare och fortare så tycker jag fortfarande att Nokia tar sig framåt i rätt riktning. Man brukar ju säg att ”bra saker tar tid” och eftersom att tid är en av investerarens bäst vänner så fortsätter jag att ge Nokia just tid för jag tycker som sagt att saker och ting är på väg åt rätt håll, även om det finns saker och områden som idag är ganska så misskötta även inom Nokia.     

 

Har ni några tankar om Nokia?

 

Trevlig söndag!
David 

Taggar (blogg): 
21 september 2016

Framtiden flyttar in på den svenska telekommarknaden

Jag har den senaste tiden vid ett par tillfällen skrivit om bolaget, Wifog. Ni hittar min bolagsgenomgång här och min kommentar om bolagets mest spännande kvartalsrapport någonsin här.

I de tidigare inläggen har jag nämnt att Wifog har haft ett väldigt stort samarbete med Tele2 på gång och nu har faktiskt det trätt i kraft på riktigt. Med andra ord har nu Wifog alltså på allvar börjat ta framtiden in på den svenska telekommarkanden och jag tror att de föregående kvartalet som klassades om det mest spännande i bolagets historia så här långt inte kommer vara någonting alls mot vad som komma skall nu.  

I stora drag går det här samarbetet ut på att Tele2:s kunder får möjligheten att bli av med hela eller delar av sin telefonräkning via Wifogs tjänster, vilket kan handla om poäng på shopping som kan utnyttjas, poäng via marknadsundersökningar och poäng via att titta på reklam m.m. och då på så sätt kan alltså kunderna finansiera sina mobilräkningar via dessa intjänade poäng.

Wifogs vd, Peter Håkansson sa enligt mig någonting riktigt bra i och med att det här samarbetet sjösattes. Han sa nämligen att ”det SAS Eurobonus har gjort för affärsresenärer vill och kommer Wifog göra för alla svenskar med mobiltelefon” och kollar man på hur lyckat SAS Eurobonus faktiskt blev och är så ser framtiden helt klart ljus ut för Wifog.

 

Det vore väldigt roligt att höra era tankar om den här förändringen som är på väg att ske på t.ex. telekommarkanden, vad tror ni om den? Tror ni att den verkligen är framtiden? Diskutera gärna vidare det med mig i kommentarsfältet här nedanför.

 

David 

Taggar (forum): 
Taggar (blogg): 
27 augusti 2016

Bolagsgenomgång: Wifog- nytänkande på hög nivå

Jag har nyligen kollat på det spännande och intressanta bolaget, Wifog samt även haft turen att ställa några relevanta frågor direkt till bolagets vd, Peter Håkansson. Här nedanför hittar ni både bolagsgenomgången och intervjun och det vore även väldigt roligt att höra vad ni har att säga om bolaget så släng gärna iväg en kommentar med era tankar här nedanför.

 

Wifog affärsidé:  

Wifogs affärsidé går ut på att erbjuda annonsfinansierade tjänster som t.ex. mobilsurf, telefoni, SMS-tjänster och möjligheterna till att köpa alltifrån biobiljetter till glass och olika presentkort med mera. Hela modellen fungerar så att kunderna tjänar in poäng via att ta del av annonser och poängen kan sedan användas till att finanserna några av de ovanstående sakerna.

En intressant detalj i hela Wifogs affärsidé är att man i realtid kan följa sitt poängsaldo och på så sätt väldigt enkelt se hur möjligheterna ser ut just för stunden gällande t.ex. mobilsurf eller någonting annat. Det hela förklaras väldigt enkelt i videoklippet här nedanför och i alla fall jag tycker att det här är en riktigt intressant affärsidé som har potential att ta alltifrån hela telekombranschen till shoppingindustrin in i en nya era för även om branscherna ligger långt fram redan idag så var det ett bra tag sedan det kom in någonting riktigt nytt och nytänkande och sådant behövs alltid.      

 

 

Snabbfakta om Wifog:  

  • Cirka 65 miljoner i börsvärde
  • Aktien har stigit med nästan 45 % i år
  • Aktien handlas på Nasdaq First North i Sverige
  • Wifogs tjänster är unika på den svenska marknaden
  • Wifog håller just nu på att positionera sig för att bemöta efterfrågan på marknaden för mobilannonsering via t.ex. nya tjänster med mera

 

Intervju med Wifogs vd, Peter Håkansson: 

 

Wifogs affärsidé innehåller mycket nytänkande hur kläcktes idén från första början?

Embryot var en utvecklad och modern version av gamla ”Gratis-tel” och ”FreePhone” där man blev avbruten av reklaminslag under, innan och efter samtal. Det var i längden outhärdligt ur ett användarperspektiv, men konceptet ”sponsored data” likväl som ”sponsored media” är väldigt tilltalande och med smarphones kan man göra användarupplevelsen hur bra som helst.
 

Hur tycker du att det här nya alternativet när det kommer till tele-abonnemang har tagits emot av marknaden?
  
Mitt väldigt ärliga svar är att vår incitaments-, aktivitets-, lojalistsplattform är suverän och de flesta som använder den gör vågen. Vår operatörstjänst har inte hållit måttet däremot. Därför slöt vi avtal med Tele2 så att Comviqs och Tele2s användarbas kan använda Wifogs plattform och bli av med sina räkningar. Vi fasar samtidigt ut Wifog Mobile och inriktar oss på det vi är bäst på och överlåter med varm hand operatörskapet åt de etablerade aktörerna.
 

Hur ser ni på konkurrensen? Är de ”klassiska” telekomföretagen era största konkurrenter?

Tvärt om faktiskt! Operatörerna är våra bästa vänner. Vårt avtal med Tele2 är det första i en serie av liknande avtal som vi räknar med att sluta.
Vi behöver volym för att kunna skapa värden för användarna och för våra partners – för e-handlare och återförsäljare, för annonsörer, för de som köper data och användarundersökningar och för andra partners. Operatörerna har stora användarbaser men ofta ganska lågt kundengagemang. Vi kan aktivera och engagera deras användare och därmed bidra med värden för konsumenterna, för operatörerna och för oss själva.

Vi har flera roller och har därför flera konkurrenter. Alla som säljer reklamytor tävlar ju om samma reklamkaka, alla som tillhandahåller marknadsundersökningar och testpaneler och databaserade analysunderlag erbjuder något som kan liknas vid vad vi tillhandahåller, liksom alla de som genererar leads och avslut mot kommission för on- och off-linehandel.  Men konkurrens är bra!

 

Hur snabbt tror du att marknaden vänjer sig vid sådana här nya alternativ och vad satsar ni på för tillväxt?
 
Vi märker ett snabbt ökande intresse, inte minst från operatörshåll runt om i världen och gammelmedias problem leder till behov av nya kanaler. Dessutom kan vi erbjuda något som är helt och hållet är på konsumentens villkor och nytta. Alla vi vanliga människor får tillgång till vårt eget konsumentvärde vid vardagliga aktiviteter – om och när vi vill. Det känns fräscht och ligger i tiden.

Det dyker ju upp liknande initiativ på olika håll vilket ju bekräftar den bilden. Ett exempel är Australiensiska Unlockd, som tillhandahåller en teknik för mobil annonsering – vilket ju är ett av våra intäktsben, fick just in Murdoch som ägare och har fått fin uppmärksamhet runt om i världen. Jag tror och hoppas att fler och kanske lite mer sofistikerade lösningar än just Unlockd.

Vi är rustade för snabb tillväxt på nya marknader och har stor nytta av de skalfördelar en stor samlad användarbas ger vad gäller teknikutveckling och partneravtal.
Ju fler vi är, desto bättre förmåga att tjäna pengar har vi och desto mindre kostnad per användare...

 

Vad är ert nästa stora steg om vi både kollar på den närmsta tiden och ungefär 5 år framåt?

Tillväxt, tillväxt, tillväxt! Nya marknader, utökad funktionalitet och förbättrad användarnytta eller fler sätt för våra användare att tjäna pengar, fler bra sätt att göra av med dem på och fler människor som gör det.

 

Jag vill nu slutligen rikta ett stort tack till Wifog och deras vd, Peter Håkansson för att de och han ville ställa upp och svara på dessa frågor så att den här intressanta bolagsgenomgången kunde bli komplett. Som sagt så vore det väldigt roligt att fortsätta prata om och diskutera Wifog i kommentarsfältet här nedanför så var inte blyga nu.   

 

David 

Taggar (forum): 
Taggar (blogg): 
2 mars 2016

Lunchanalys: Hur framtidssäkrar man sin portfölj?

 

I dagens lunchanalys tänkte jag gå igenom hur man på bästa sätt säkrar sin långsiktiga investeringsportfölj inför framtiden. Att göra det blir bara viktigare och viktigare eftersom att utvecklingen runt om i världen hela tiden sker fortare och historisk avkastning och utveckling behöver inte alls vara ett riktmärke för hur framtiden kommer se ut. Men som tur är finns det en hel del knep att ta till om man vill framtidssäkra sin portfölj och dessa tänkte jag ta upp nu.

 

Hållbarhet ur ett investeringsmässigt perspektiv:

Hållbarhet har blivit ett väldigt populärt ord ute i vårt samhällen den senaste tiden men om man ska koppla ihop det med investeringar så blir betydelsen lite annorlunda. Visst kan man koppla t.ex. miljötänkande och andra saker från hållbarhetens betydelse även till investeringar men det jag menar i det här fallet är att ens portfölj ska kunna prestera lika bra idag, om 5 år, om 10 år och om 30 år och så vidare och om man lyckas med det kommer man kunna komma väldigt långt och väldigt högt.

Via att tillämpa punkterna som jag radat upp här nedanför i praktiken kan man komma en väldigt bra bit på vägen när det kommer till att framtidssäkra sin portfölj.

 

  • Investera bara i företag och branscher som garanterat kommer finnas kvar för all framtid
     
  • Välj bara företag och branscher där det fortfarande finns tillväxtpotential och där det kommer finns det under en lång tid framöver
     
  • Investera bara i företag som tidigare bevisat att de kan anpassa sig efter en marknad som hela tiden förändras

     

Analysarbete och egna bedömningar är A och O:

Det är egentligen inte alls svårt att framtidsäkra sin portfölj, bara man är villiga att lägga ner lite tid på det. Via att använda sig av riktlinjerna som jag nämnde här ovanför kan man få en bra start men som alltid när det kommer till investeringar så är det högst personligt. Det medför att eget analysarbete och egna bedömningar är A och O även i det här fallet för ingen annan än du själv kan veta vad som är framtidsäkert för just dig och hur dina förutsättningar ser ut.

Därför är min rekommendation att man verkligen sätter sig ner och kollar hur ens nuvarande investeringar samt de eventuellt kommande står sig mot de här ovanstående kraven m.m. Det krävs inte jättemycket arbete för att man ska få svar på om sin portfölj är framtidssäkrad eller inte men man måste sätta sig ner och göra arbetet för när man väl har gjort det har man som sagt kommit en bra bit på vägen och man har till en ganska så stor del även sett till att maximera den långsiktiga avkastningen och det är väl det som alla vill uppnå, eller hur?        

 

Identifiera framtiden redan idag:

När det kommer till att hitta bolag att investera i som är framtidsäkrade så handlar det till största del om att identifiera framtiden redan idag. I vissa fall, hos vissa företag och inom vissa branscher är det ganska så enkelt men så är det långtifrån överallt.

Här handlar det också till stor del om personliga bedömningar men för att ge er några tips på vägen så har jag här nedanför nämnt några branscher som jag anser har en riktigt ljus framtid framför sig och som helt klart är framtidsäkrade.  

  • Alternativ energi
  • Försvar och Säkerhet
  • Kommunikation som t.ex. telekom
  • Bygg och Fastighet
  • Livsmedel och då alltifrån dagligvarubutiker till jordbruksproduktion m.m.
     

 

Det är enligt mig alltså betydligt enklare att säkra sin portfölj inför framtiden än vad de flesta tror och förväntar sig, oavsett om man vill blicka 10 år eller 40 år framåt. Desto längre tid det handlar om, desto mer research måste man göra men det är ju sådan som är roligt, eller hur?

Hur tänker ni när det kommer till att framtidsäkra era portföljer? Har ni några branscher som ni tror extra mycket på?   

 

Trevlig lunch!
David 

23 januari 2016

Tema Afrika: Millicom som Afrika-exponering?

På den svenska börsen hittar vi telekombolaget Millicom som till en ganska så stor del är exponerade mot Afrika. Deras verksamhet går ut på att erbjuda olika tjänster inom telekom och idag är de framförallt verksamma i Afrika och Latinamerika. På bilden här nedanför ser ni vart i Afrika som Millicom bedriver sin verksamhet. 
 


Marknad:

I De flesta av de ovanstående länderna så ligger mobilanvändandet hos befolkningen på under 50 %. Kollar vi på internetanvändare ligger det många gånger på under 3 %. Om man slår ihop dessa länder så ligger befolkningsmängden på ungefär 180 miljoner och när man sätter de tidigare procentsatserna i förhållande till det så ser man att det finns väldigt goda tillväxtmöjligheter.

På flera av dessa marknader är Millicom även den ledande aktören och deras position blir bara starkare och starkare i Afrika. Det kan man klart och tydligt se om man kollar på den finansiella överblicken här nedanför. 



Telekombranschen:

Just telekombranschen där kommunikation är grundtanken tror jag kommer vara en av de viktigaste tillväxt- och utvecklingsfaktorer i Afrika under den kommande tiden. Ingenting fungerar utan kommunikation och att människorna och regeringarna med mera i Afrika börjar inse har vi fått se klart och tydligt den senaste tiden. Av dessa anledningar så tror jag att just kommunikation kommer vara något som börjar prioriteras på allvar mer och mer ganska så snart och då ser jag Millicom som ett riktigt intressant alternativ.

Det ska även tilläggas att Millicom inte bara sysslar med just renodlade telefonitjänster. Det är även stora inom TV, bredband, internet och dessutom är ett nytt områden inom mobila finansiella tjänster på väg att växa till sig.       


Risker:

Att verka i sådana regioner och länder som Millicom gör medför såklart risker. Bolaget har genom åren både drabbats av t.ex. säkerhetsrisken, korruption och den politiska instabiliteten men efter mer än 30 år på problemtyngda platser tycker jag att de överlag har lärt sig att hantera sådana faktorer relativt bra.

Dessa risker kommer finns där under en lång tid och det hela handlar som jag sagt förut om vilken risk man som investerare är beredd att ta. Det gäller alla investeringar och vi har ju tidigt fått se att sådana här korruptionsproblem har slagit hårt mot t.ex. Telia och det blir lätt så när företag börjar verka på den internationella marknaden, det måste man kanske inte acceptera men i alla fall känna till och sedan agera efter den informationen.    



Sammanfattningsvis så tycker jag att Millicom är ett bra risk/reward-case i Afrika (jag har själv bolaget i min utdelningsportfölj). Tillskillnad från många andra bolag som ger sig in i Afrika så har Millicom ändå till viss del en stabil grund att stå på. Det har verkat i regionen under ett bra tag nu vilket är en stor fördel för oss investerare. Potentialen finns i bolaget, det ser man enkelt om man kollar på siffrorna och på marknaden och med tanke på hur Millicom har agerat så här långt så verkar det helt klart som att de kommer kunna ta tillvara på den potentialen väldigt bra.   

Om vi kollar på aktien så kan vi se att den har sjunkit en hel del under den senaste tiden, till och med under de senaste åren. Det beror på många olika saker men framförallt på att marknaden är tveksamma till bolagets framtida utveckling. Jag tycker att marknaden tolkar Millicoms framfart helt fel och jag tycker att det har uppstått ett alldeles för stort glapp mellan hur bolaget går och hur aktien utvecklat sig, i alla fall om man koller på just den långsiktiga potentialen vilket jag gör. Dessutom ligger direktavkastningen idag på mellan 5-6 % och även om många är oroliga för att den ska sänkas på grund av mutanklagelser i Latinamerika så är jag tveksam till det. Dessutom så är det inte hela världen om den sänks under ett år för att betala olika böter. Det blir en dyr läxa i så fall men kanske en nödvändig sådan? Framtiden får visa vad som komma skall här men överlag så tror jag skarpt på Millicom ur det långsiktiga perspektivet, gör ni det?

 

David 

Taggar (blogg): 
13 november 2015

AT&T ser intressant ut

Jag tycker att det överlag skrivs och pratas alldeles för lite om utländska bolag i Sverige och mitt mål har länge varit att göra någonting åt det. Därför kommer ni märka att jag skriver en hel del om utländska bolag men självklart även om svenska och jag hoppas att ni gillar den mixen.  

Idag tänkte jag visa er några detaljer som gör att i alla fall jag tycker att det amerikanska telekombolaget AT&T börjar se intressant ut ur ett investeringsmässigt perspektiv. Till att börja med så har AT&T varit ett riktigt tråkigt bolag under de senaste åren men det har medfört att värderingen idag är relativt låg och det är den första saken som gör AT&T intressant.

Just värderingen för AT&T ligger just nu på ganska så låga nivåer om man jämför med andra telekombolag, både i USA och globalt. Grundverksamheten är stabil medan det samtidigt finns en bra potential via de olika expansionsplanerna på olika tillväxtmarknader. Det fria och ständigt växande friakassaflödet är också (i alla fall ur det långsiktiga perspektivet framöver) en underskattad del hos AT&T som då även bidrar till den låga värderingen. Det här kommer det antagligen dock bli ändring på under den kommande tiden när några av bolagets senaste satsningar på allvar börjar dra sitt strå till stacken.

Den här med det fria kassaflödet tar oss över till en annan punkt och det är utdelningen från AT&T. Direktavkastningen ligger i dagens läge på nästan 6 % (5,75 %) och bolaget har höjt sin utdelning i hela 30 år i rad. Marknaden och många investerare har den senaste tiden varit oroliga för att AT&T delar ut mer pengar till sina aktieägare än vad de tjänar. Om vi kollar tillbaka en bit i tiden men ur det kortsiktiga perspektivet så kan man klart och tydligt se att den faktorn kommer från flera förärv som bolaget har gjort. Dessa förvärv kommer dock inte att påverka intäktsbiten framöver utan istället öka på det fria kassaflödet och det medför att utdelningarna inte är ett dugg hotade framöver.

Som en sista punkt så är även AT&T:s tillväxt underskattad i dagens läge. Bolaget har den senaste tiden överlag visat att de växer både på de så kallade stabila marknaderna och på tillväxtmarknaderna där den riktiga långsiktiga potentialen finns. Det är även den här punkten som är mest intressant för oss investerare för eftersom att tillväxtpotentialen är underskattad i dagens läge så medför det att man får chansen att köpa in sig till ett riktigt attraktivt pris.  

Sammanfattningsvis så tycker jag alltså att AT&T är ett i dagens läge underskattat bolag som marknaden mer eller mindre har glömt bort. Söker man en långsiktig exponering mot den globala telekommarkanden så är AT&T ett riktigt attraktivt alternativ. Det är inte det mest snabbväxande bolaget men de gör allt rätt från första början och ser till att aktieägarna blir belönade via ständigt högre utdelningar när själva aktien utvecklar sig mer sakta men säkert uppåt.

 

David      

Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (149)
Nov (2)

Taggar