Aktieinkomster
Likes
786
Antal inlägg
1315
Följare
66
Medaljer
0
Om användaren
Jag är en investerare, entreprenör och företagare med ett stort intresse för investeringar och ekonomi. På min blogg här kommer ni att få följa min resa och min utveckling gällande just mina olika investeringar och mitt företagande. Skrivandet är en stor del av min vardag så ni kommer nästan kunna följa mig och mitt företag i realtid, varje dag.
Kontakt email

RSS

RSS feed

Blogg

Coca-Cola gör stora investeringar i Afrika

Ett annat riktigt bra tips när det kommer till investeringar i Afrika tycker jag är det världskända bolaget Coca-Cola. De har den senaste visat att det satsar stort i Afrika då det har investerat ett antal miljarder dollar för att växa och utvecklas på de här nya marknaderna i Afrika.   

Jag tycker att Coca-Cola är ett jättebra exempel på att man både kan komma åt potentialen i Afrika och samtidigt behålla stabiliteten.  

 

Konsumtionsmarknaden:

Om man vill komma åt konsumtionsmarknaden och dagligvaruhandeln i Afrika så anser jag att bolag som Coca-Cola är det absolut bästa sättet för oss internationella investerare. Istället för att investera i inhemska dagligvarubutiker eller märken som kanske slår igenom i Afrika så anser jag att det är betydligt bättre att satsa på någonting som man vet kommer slå igenom även där. Coca-Cola kan sälja vart som helst i världen och jag tror inte att det finns många argument mot att bolagets produkter i längden inte skulle bli lika populära i Afrika som i övriga världen, har ni några?

Just konsumtionsmarknaden är extra intressant då den med stor sannolikhet kommer vara en av de första marknader där tillväxten tar fart ordentligt inom en ganska så snar framtid. Medelklassen växer hela tiden i Afrika och när dessa personer ger sig ut på konsumtionsmarknaden är det produkter som då t.ex. Coca-Cola som kommer bli väldigt eftertraktade.      

 

Coca-Colas trumfkort:

Just Afrika och sådana här tillväxtmarknader är även Coca-Colas trumfkort då deras strategi mer eller mindre är beroende av sådana här tillväxt. Tillskillnad mot t.ex. Pepsi så har Coca-Cola valt att inte bli en mer heltäckande livsmedelskoncern utan de satsar helt på drycker även i längden och då gäller det att ta just sådana här tillväxtmarknader med storm.

Här har Coca-Cola en stor fördel och det är att deras produkter mer eller mindre är världskände trots att de kanske inte finns på alla marknader än så länge. Men när de väl tar sig in på en ny marknad så vet konsumenterna där vad det är för produkter och att inte behöva utbilda dessa konsumenter är en stor fördel för bolaget.      

 

Risker finns:

Det finns visserligen även risker med Coca-Colas etablering i Afrika. Den största risken här är framförallt att regionen har en tendens att utveckla sig väldigt snabbt och där med börja inse det här med faran med en för hög sockerkonsumtion och så vidare, det vi i övriga världen knappt nu har insett. Det är dock en risk som gäller hela Coca-Cola och inte bara deras Afrika-satsningar och som med de flesta andra investeringar så finns det alltid några risker.

Det är dock positivt att Coca-Cola är väl medvetna om den här risken och att de sakta men säkert arbetar med att få bort den. Den senaste tiden har vi t.ex. fått se mer tydliga satsningar på naturliga produkter och så vidare och jag tror faktiskt att sådana saker i längden kommer vara en faktor som drar ner risken markant, mycket mer än vad marknaden verkar tror.  

 

 

Om ni är intresserade av den växande konsumtionsmarknaden i Afrika så är mitt tips alltså att kolla på bolag som t.ex. Coca-Cola. Det finns många liknande case och ni kommer bli förvånade över att man faktiskt kan komma åt Afrika på ett väldigt bra sätt vi t.ex. stora och världskända bolag som Coca-Cola.

 

 

Ha en fortsatt bra söndag!
David  

Taggar (blogg): 
Aktieinkomster's picture
786
1316
66
0
Aktieinkomster

Coca-Cola har investerat mer än 5 miljarder dollar i Afrika, de satsar alltså för fullt.

Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (139)
Sep (7)

Taggar