
Mina Länkar
Blog Archive
Taggar
Fullbevakade bolag
- Se fullbevakad bolagspresentation
Fastpartner är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och förvaltar en bred portfölj av kommersiella fastigheterna. Fokus ligger på expansiva områden och Sveriges största befolkningscentrum.
- Se fullbevakad bolagspresentation
Irisity verkar i en turbulent värld där övervakning har genomgått ett gigantiskt skifte från ifrågasatt integritetshot till självklar trygghetsfaktor.
- Se fullbevakad bolagspresentation
NFO Drives utvecklar och tillverkar frekvensomriktare för störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av ventilation- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives patenterade teknik kan ge energibesparingar på upp till 70 procent utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.
Other

Irisity är ett världsledande mjukvaruföretag inom teknologin för
intelligenta kameralösningar. Med hjälp av proaktivt arbetande och
självlärande algoritmer skapar Irisity kameralösningar som är
speciellt anpassade för en mängd applikationsområden i samhället
såsom skolgårdar, nattlig övervakning av äldre i hemmet och
bevakning av olika typer av skyddsområden. Irisity erbjuder sina
kunder en kostnadseffektiv, prediktiv bevakningslösning med hög
precision. Bevakningen sker i realtid vilket minskar responstiden
samt ökar möjligheterna att agera prediktivt. Irisitys huvudkontor
ligger i Göteborg.

Fastpartner (tidigare “Fastighetspartner”) är ett svenskt fastighetsbolag
som utvecklar och förvaltar kommersiella fastigheter. Hyresgästerna
består av allt från nystartade bolag till ledande industribolag och
samhällsbolag. Majoriteten av hyresintäkterna kommer från
Stockholmsområdet men övrigt fastighetsbestånd är spritt över
Sveriges storstadsområden och expansiva orter. VD och storägare
i Fastpartner är Sven-Olof Johansson med lång erfarenhet inom
finans- och fastighetsbranschen.
SBB fokuserar främst på fastigheter inom två segment: bostäder
och samhällsfastigheter. Portföljen innehåller även till viss del
andra typer av fastigheter där avsikten primärt är att driva detaljplan
för att utveckla bostadsfastigheter. Strategin är att delar av
fastighetsbeståndet ska bestå av kassaflödesfastigheter med
identifierad utvecklingspotential. Bolaget förvärvar aldrig råmark,
utan utvecklar enbart detaljplan på kassaflödesgenererande fastigheter.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
Nyfosa är ett svenskt fastighetsbolag med opportunistiskt nisch
som möjliggör slagkraftiga förvärv med fria mandat. Med fokus på
investeringen verkar Nyfosa för att bygga ett hållbart kassaflöde
och addera värde till fastighetsportföljen. Nyfosas
fastighetsbeståndet är belägna i tillväxtkommuner i Sverige och
Finland.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
Maha Energy är en internationell producent inom gas- och
oljesektorn vars inriktning är att köpa och utveckla tidigare
upptäckta men tidigare underpresterande kolvätetillgångar samt
genomföra egen prospektering. Utvinningstekniken bygger på
moderna ingenjörskonst under samlingsbegreppet
Enhanced Oil Recovery. Maha Energy är verksamma i Brasilien, USA
och Oman.
→ Se fullbevakad bolagspresentation
NFO Drives utvecklar och tillverkar frekvensomriktare för
störningsfri styrning av elmotorer för energieffektivisering av
ventilation- och pumpanläggningar samt maskiner. NFO Drives
patenterade teknik kan ge energibesparingar på upp till 70 procent
utan att ge störningar på omgivande teknisk utrustning.

Starkt tillväxtår 2022” så bolaget verkar taggat för bra tillväxt.
Jag har tittat på en favorit som är en av börsens riktiga kvalitetsbolag.Här får du ett starkt varumärke, vallgravar runt verksamheten, hög lönsamhet och strukturell tillväxt. Men värderingen har rasat och är nu historiskt låg.
Oktober 2017, fem år sedan till hösten Thule. Bolaget hade då varit på börsen i cirka tre år och precis blivit varmt i kläderna.Thule var även ett uppenbart kvalitetsbolag redan vid noteringen, med starkt varumärke, ledande marknadspositioner som skapar vallgravar runt verksamheten, hög lönsamhet och strukturell tillväxt – som marknaden borde kastat sig över.
Men det skedde inte förrän i coronakrisen. Efter det initiala raset i mars 2020, som sänkte aktien till 150 kronor, rusade den hejdlöst och tog inte stopp förrän på 550 kronor vid årsskiftet. Krisen skapade en massiv efterfrågan på bolagets produkter när människor semestrade hemma tillsammans med en stark friluftstrend.
Trots oron under 2020 när krisen bröt ut växte försäljningen med 11 procent det året. Under förra året rusade försäljningen med 33 procent och 38 procent i lokala valutor. Det största affärsområdet, Sport&Cargo Carriers, ökade hela 43 procent valutajusterat.
I analysen från 2017 räknade ”finansanalytiker” att det skulle bli tufft för ett tillverkande bolag som Thule att nå en rörelsemarginal på 20 procent, vilket bolaget hade satt som mål på kapitalmarknadsdagen.
Det uppnåddes dock 2020 och marginalen fortsatte upp till 22,4 procent ifjol. I rapporten för första kvartalet som presenterades förra veckan nåddes 22,8 procent – trots massiva leveransstörningar och hög inflation. Tack vare det starka varumärket och trogna kunder har Thule lyckats föra över kostnadsökningarna till prishöjningar utan att det drabbat försäljningen negativt. Precis som många andra fantastiska svenska bolag verkar Thule nästan gynnas av den höga inflationen och leveransstörningar med stark orderingång och försäljning under första kvartalet.
Problemet med kursrusningen ifjol var att värderingen blev utmanande. Under stora delar av 2020 och 2021 låg p/e-talet på 30 eller strax över. Det var inte extremt som i till exempel Storskogen, Vitrolife eller EQT, men det tog emot lite att köpa den. Efter årets kursras är det inte så längre. Värderingen har kommit ned rejält man får mycket för pengarna nu helt enkelt. På genomsnittsprognoserna i marknaden ligger p/e-talet i år på 19 och 18 för nästa år.
Marknaden och analytiker verkar oroa sig för att konsumenterna får mindre pengar över till Thule-produkter och annat på grund av den höga inflationen och högre räntekostnader. Det är en reell risk men bolaget har hittills navigerat med framgång i väldigt olika ekonomiska klimat. För att bedöma framtiden ger ofta historien den bästa ledtråden. Under de fem åren innan coronakrisen växte Thule med i genomsnitt 8 procent per år. Genomsnittsprognoserna i Factset pekar på en förväntad försäljningsökning på 12 procent i år och 5 procent nästa år. Under första kvartalet växte Thule 20 procent eller 13 procent valutajusterat.
I bokslutet skrev vd Magnus Welander: ”Jag kan också, på hela företagets vägnar, lova att vi är redo för ännu ett starkt tillväxtår 2022” så bolaget verkar taggat för bra tillväxt. Kan bli 15 procents tillväxt i år och 8 procent nästa år.