PerPenning
Likes
248
Antal inlägg
501
Följare
54
Medaljer
0
Stad
Lund
Om användaren
Tid är pengar, pengar är makt, makt över din tid! För vad är pengar om du saknar tid att använda dem? Får du verkligen ut tillräckligt per penning spenderad? Jag är en knappt femtio år gammal pappa och make med två barn i skolålder, villa, bilar, amorteringar och kostnader - ganska lik många andra i det hänseendet. Vad Per däremot under senare år har insett är att en privatekonomi med mer trygghet, utrymme och frihet är något värdefullt att sträva mot. Många mer än Per behöver sätta sig ned och fundera igenom vilka prioriteringar som är viktigast och vilka som egentligen inte spelar någon roll. För egen del har Per insett att det värdefullaste han äger - tiden - byter han bort mot pengar. Dessa pengar är därför synnerligen värdefulla. Per vill att de ska ge god utväxling - han vill ha mer nytta och glädje per penning spenderad.
Kontakt email

RSS

RSS feed
5 juli 2015

Statusmarkör att hyra

[img="public://forum-images/car.jpg"]

Oljeservice på min gamla Skoda och lite tilläggsarbeten slutade på 2 200 kronor. Jag som inte har ett uns av intresse och ej heller lust att lära lejer gärna bort allt som har med bilar att göra och den här prislappen kändes facil. Personbilen är nämligen ett av de större hoten, enligt mig, i färden mot ekonomisk frihet.

Personbilen är en dyr post i budgeten för de allra flesta. Alla behöver inte denna facilitet men vi som gör det för att i huvudsak kunna ta oss till och från jobbet är den ett nödvändigt redskap. Men samtidigt som bilen är ett fortskaffningsmedel så är det också en statusmarkör - i sig inget nytt då det är enkelt att se på gator och torg vem som prioriterar bilen före andra utgifter. En helt ny bil är inget annat än ett vansinnesköp oavsett hur rätt eller fantastiskt det känns då kontraktet är påskrivet och man rullar ut i den för första gången. En personbil lider av en grotesk värdeminskning under de första åren och tusenlappar rinner iväg varje vecka oavsett om vagnen körs eller om den står parkerad.

Det nya tricket att få möjlighet att köra fin bil trots en begränsad förmåga att köpa en är privatleasing. Bilföretagen har fått upp ögonen för hur populärt denna form av finansiering blivit att allt fler av märkena nu erbjuder privatleasing - alltså uthyrning av personbil under vanligtvis tre år till en fast kostnad. Framförallt yngre människor har insett att det finns ett nytt sätt att ha bil till en fast kostnad varje månad. Eller så som försäljningschefen på Toyota i Malmö uttrycker det: de yngre har köpt tänket att slippa spara till en bil. Ja, du. Att spara till konsumtion har nog aldrig varit så omodernt som nu.

För hur bra är det egentligen med privatleasing ur ett ekonomiskt perspektiv? Att det är bekvämt och enkelt, det köper jag rätt av. Men det är definitivt inte något som fröjdar en privatekonomi - och det grundar jag på mitt tidigare resonemang - en ny bil är ett galet köp. Du kan leasa en V40 T2 för 2 995 kronor per månad eller totalt 107 820 kronor under tre år, då får du köra ståndsmässigt med glänsande lack och nybilsdoft. Sedan får du sonika lämna tillbaka bilen och du kan börja om med en ny vagn igen. På tio år blir detta 359 400 kronor att punga ut - det är mer än en nettoårslön för mig. Ett leasingkontrakt av denna typ skulle alltså kosta mig ett av tio års slit. Jag får visserligen ingen skatt och fri service men det är så mycket pengar!

Begagnade bilar är alltid det klokaste alternativet för den som vill spara på utgifterna. Allra helst betald utan finansieringslösning med sparade slantar. Jag förstår att människor väljer privatleasing ur en aspekt - att få hyra lite status och bekvämlighet. Däremot är det inget för den kloke privatekonomen eftersom det aldrig går att räkna hem i jämförelse. 

Hur resonerar du kring personbilen? Ny eller begagnad? Ingen alls? Vad får den kosta dig per år?

Taggar (forum): 
Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (104)
Sep (9)

Taggar