Spartacus
Likes
155
Antal inlägg
470
Följare
44
Medaljer
0
Om användaren
Tankar, noteringar och funderingar om aktier och investeringar.

RSS

RSS feed

Blogg

The Dhando Investor

Mohnish Pabrai heter förvaltaren som skrivit boken The Dhando Investor, som är en av böckerna inom investeringsgenren jag tycker om att bläddra i då och då. 

Pabrai startade ett IT-företag som han senare sålde innan han blev kapitalförvaltare. Han har tagit  intryck av bl.a. Warren Buffet, men har också en personlig touch i sin investeringsfilosofi. Han anser bl.a. att man ska försöka lära sig så mycket som möjligt av andras misstag för att inte behöva göra dem själv. Dessutom är det bra att utveckla en checklista för att själv undvika gå på för svåra minor.

Hans bok The Dhando Investor är hur som helst intressant läsning. "Dhando" betyder ungefär "strävan/arbete som genererar välstånd". En Dhando investerare är m.a.o. någon vars strävan/arbete kommer generera välstånd. I boken lyfter han fram nio principer man bör följa för att på sikt lyckas i denna strävan.

 

Den första principen är att man ska fokusera på att köpa existerande affärsverksamheter. Affärsverksamheter som har lång historik och som man vet fungerar.

 

Den andra är att man bör köpa i enkla branscher som förändras långsamt. Branscher där förutsättningar kan förändras snabbt är svårbedömda.

 

Den tredje är att man bör köpa pressade bolag i pressade branscher. Då de är i en tillfällig svacka. Det är de det går få dem billigt. Märk väl att det är inte bara bolaget i sig som ska vara pressat. Ett pressat bolag i en annars välmående bransch kan ofta betyda problem, men om hela branschen är i en tillfällig konjunktursvacka är det en annan femma.

 

Fjärde är att köpa affärsverksamheter som har någon form av konkurrensfördel. Den s.k., "moaten" som Buffett ofta pratat om.

 

Femte principen är att satsa stort när väl oddsen är i ens favör och man hittat det där där allt verkar stämma. De chanserna kommer då och då och då gäller det att satsa. Det betyder också att man kan få sitta på pengar länge och vänta.

 

Sjätte principen är att fokusera på "arbitraget". Med det menar Pabrai att man ibland kan få någonting utan att egentligen betala för det. Det kan betyda olika saker i olika brancher, men tänk det som att bolaget har det där lilla extra. Går koppla ihop med "moat" även om arbitraget kan vara mer tillfälligt.

 

Princip sju handlar om att man köper billigt. Det vill säga till ett pris som understiger "värdet". Priset har m.a.o. betydelse. Tänk "margin of safety".

 

Princip åtta om att man ska söka sig till låg-risk situationer men där osäkerheten är stor. Hur hänger det ihop tänker någon? Jo många gillar ofta inte osäkerhet och likställer det med risk, men egentligen så är ju risken vare sig lägre eller högre bara för att framtiden är okänd. Det är bara så att ibland tror vi att framtiden är känd men så är det ju aldrig. Vid osökerhet sjunker ofta priserna vilket gör det perfekt tillfälle att gå in i låg-risk verksamheter.

 

Slutligen. Princip nio. Det är bättre att vara en "copy cat" än en innovator. Man behöver inte uppfinna hjulet om och om igen. Det som har fungerat förr fungerar ofta framöver.

 

Vad tycker du om dessa nio principer? Låter det vettigt? Låter det dumt? Något som är svårt att följa?

 

 

Taggar (blogg): 
Anonymous's picture
Stormvarning (ej registrerad)

Mycket bra checklista, som verkligen tål att upprepas med jämna mellanrum.

Spartacus's picture
155
470
44
0
Spartacus

@ Stormvarning - Ja jag gillar att snegla då och då på den även om jag personligen har svårt för den femte principen. Jag är alldeles för försiktig och för "lagom" i mitt tänk där i jämförelse med herr Pabrai.

Anonymous's picture
Stormvarning (ej registrerad)

Jo, håller med om det. Plus att man inte alltid har så stora pengar att satsa vid rätt tillfällen.

Anonymous's picture
anonym-JFG (ej registrerad)

Hej!

Spontant tyckte jag att det här låter vädligt enkelt och sunt. Efter ha tänkt ett tag tyckte jag att det är nog svårt att tillämpa i praktiken. vdligt lätt i efterhand att säga att man gjort så här men inte när man tog själva besluten.

Har inte läst boken, fast skulle vara bra med lite konkreta exempel. Hur ofta agerar prabai, typ köptilfällen/år, eller sitter han och väntar flera år tills tilfälle uppstår?

Hur stor del kör han på Nr 5 och hur stor del av portföljen håller han i kontanter , för att kunna go for it när allt  plötsligt klaffar?

När säljer han eller kör han buy an hold forever?

Tycker ju nr 3 pressad bransch i tillfällig svacka är svår. Hur tusan ska man avgöra om svackan är tillfällig eller ett långvarig "systemskifte" oljebranschen samt shipping är ju just nu pressad, men är svackan tillfällig, vem vet? 

Ser bilden framför mig hur man på 70-talet hävdade att varvsindustrin skulle "övervintra" och svesnka staten pumpade in pengar (var nog givetvis politiska skäl också) , men helt missade systemskiftet. 

Om man ska raljera lite är nr 3 ju som att försöka "hitta i tjuren i hagen". Själv har jag mer sympati för att söka upp branscher som går bra och där hitta "undervärderade" kandidater.

Roade mig med att göra en liten lista rörande kriterierna på 3 företag. Antar att Maersk skulle ligga närmast köp för prabai. Så är det dock inte för mig utan det fick bli Np3 förra veckan. Har inte faktakollat listan utan bara tagit den ur min eget minne.

Vänligen JFG

 

Kriterier Np3 Maersk HM
historik nja.. Bolaget bildades 2010 vinst sedan dess nja förlust vissa år Ja
       
Enkel bransch fastighet-Ja shipping _ja detaljhandel-ja
       
Pressad bransch Nix - Fastighetsbranschen har väl aldrig gått så bra sedan 80 talet Ja- överutbud-fraktrater dåliga Nja- näthandeln.. Minskad marginal ?
       
konkurrensfördel Kanske- lokalkännedom ? Kanske naturligt monopol-stakr ägare Kanske varumärket-stark ägare
       
billigt ? kanske ca 8 gänger förvaltningsresultatet tja nära 5 års lägsta tja när 5 års lägsta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spartacus's picture
155
470
44
0
Spartacus

@JFG - Javisst är det alltid den praktiska tillämpningen som är svår, inte teorierna eller principerna bakom dem. :)

Pabrai brukar kunna hålla i pengarna. Han kör också en koncentrerad portfölj där tex 2 innehav kan utgöra mer än hälften av portföljen. Säg att han brukar ha mellan 5-8 innehav där de största kan utgöra ca 1/4 var. Han har ju t.ex.  gått tungt in i GM och Fiat samt tillviss del Ferrari som tillsammans utgör ca 60% av hans portfölj nu.

Han är inte Buy n hold utan säljer när "fair price" har uppnåtts eller när det inte spelat ut som han trott efter en viss tid. Då till ibland kraftig förlust.Horsehead är exempel på en riktig miss av Pabrai.

Nr 3 tycker jag inte är så svår - enligt min tolkning. Om du stöter på ett bolag som går dåligt och är billigt, men alla andra bolag i branschen går bra. Då är det troligen inte ett bra case. Det finns bolagsspecifika problem. Om du däremot hittar bolag som verkar välskött men går dåligt. Alla andra bolag i branschen har det också tufft. Då är det troligen inte bolagsspecifikt utan branschen som sådan som är i en svacka. Är det en bransch som anses "evig" så ja, då kommer den repa sig förr eller senare. I alla fall bör de bästa bolagen i branschen komma ut som vinnare. Sedan finns ju alltid frågan om tid och oppertunity costs iofs.

Varvsindustrin har blomstrat efter 70-talet, bara inte i Sverige. Inget systemskifte som sådant enligt mig då koreanska varv täljt guld efter det. Efterfrågan på båtar och båtfrakter lär nog finnas länge än även om efterfrågan går i cykler. Därför tror jag ja att Maersk hade kanske kunnat intressera Pabrai. En krisande bransch men där man möjligtvis skulle kunna identifiera några som lär bli vinnare i sista änden.

Håller delvis med dig. Branscher som går bra och hitta undervärderade kan vara en väg. Men jag förstår logiken mot det också. I en bransch som går bra är det svårt att se vem som "simmar naken" Kanske är de undervärderade för  att de är de svagaste länkarna? Kanske är det just de billiga bolagen som t.ex. har mest ansträngd balansräkning, ogynnsammast konkurrenssituation eller något och därmed kommer få det tuffast i nästa svacka?

Tack för listan!

Anonymous's picture
anonym-JFG (ej registrerad)

Tack för utförligt svar!

 

För mig skulle det vara allför nervöst ha så mycket i enskilda bolag, max 10 % av portföljvärdet är en bra nivå för mig. Kanske har det också att göra med att Pabrai är ju fullblodsinvesterare medan de flesta av oss andra är glada (oftast iaf ;)) amatörer.

Fordonsindustri är enligt mig inte en enkel bransch. Kanske ska jag ompröva det hela. Möjligtvis är den det historiskt , men det pratas ju mycket om elbilar och självstyrande bilar, vet inte hur Fiat och GM kommer klara detta, vet väldigt lite om dessa företag iofs. Vidare hoppas jag ju på en framtida bra stdsplanering där behovet av bil kommer kraftigt att minska, dvs hela branschen står inför ett systemskifte hoppas jag med minskad globalbilefterfrågan. Möjligtvis är detta ett bra exempel på att jag blir lite väl ideoligisk i mitt investerande och undviker vissa bra bransch case.

Ferrari däremot är ju någon slags lyxkonsumtionstillverkare där företagets värde just är varumärket så det kan jag gå med på är lågriskbransch.

Ja, enligt mig är just Np3 undervärderad i en bransch som går väldigt bra. tycker inte den är svår det var ju därför jag tryckte på köpknappen. Hade inte med den som Pabrai case, utan som jämförelse hur den stod sig i kriterierna.

Mvh JFG

 

 

Spartacus's picture
155
470
44
0
Spartacus

@JFG - Jag sover också bättre med mer diversifikation liksom är skeptisk till vissa branscher. Som du säger, som glad amatör får man försöka veta sina begränsningar. :)

Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (71)
Sep (4)

Taggar