Fantastiska Farbror Fri
Likes
298
Antal inlägg
1270
Följare
65
Medaljer
0
Om användaren
FRIHET ÄR MÅLET - SPARSAMHET ÄR NYCKELN! Jag heter egentligen Oskar Lindberg men bloggen drivs av mitt superhjälte alter ego Fantastiska Farbror Fri. Fantastiska Farbror Fri (FFF) är en ekonomisk superhjälte tillika familjeman med en fantastisk fru och tre underbara barn. FFF blev ekonomiskt fri (pensionär) strax innan sin 40-årsdag. Fantastiska Farbror Fri är utrustad med superkrafter utöver det vanliga inom sparsamt och enkelt leverne. Hans svaghet (för en sån har alla superhjältar) är en tumme som sitter mitt i handen någon som han tänker råda bot på under sina fria år. Den här bloggen handlar framförallt om hur man sparar ihop kapital och hur man får det att räcka länge genom sparsamt leverne och mer effektivt tänkande kring sitt liv och sin ekonomi vilket i förlängningen kan göra oss alla mer fria.
Kontakt email

RSS

RSS feed
15 april 2016

Fredagsfunderingen - Är du kunden eller produkten?

Har du funderat på vad som händer när du rör dig ute på nätet och gör dina bankärenden, handlar, söker information eller helt enkelt slösurfar? 

Lite förenklat kan man säga att när du betalar för något så är du kunden och när du får något gratis så är du troligen produkten. Det finns många exempel på detta men nedan två exempel på företag som jag tror idag träffar nästan alla människors liv:

Apple har lyckats ta väldigt bra betalt för sitt "ekosystem" där både de olika iFånen, Mackarna och paddorna kostar en del och så finns det tilläggstjänster i "iMolnet" dessutom. Å andra sidan är du kund till Äpplet.

Google erbjuder istället mycket "gratis". Som vanlig privatperson har du troligen aldrig betalat något till google direkt. Det beror på att för Google är du inte i huvudsak kund utan deras produkt. De vill att du söker med deras sökmotor, använder deras mobilsystem och bloggportal inte för att de ska kunna skicka dig en faktura utan för att de ska kunna sälja dig (eller mer korrekt din information) till företag som i sin tur försöker sälja prylar, tjänster etc som du förhoppningsvis köper och betalar för.  

Jag vet inte men jag tycker det är en intressant aspekt att fundera på utifrån både eget perspektiv, investeringsperspektiv och filosofiskt perspektiv. Den nya generationen, kommer de tycka att Apples model är oacceptabel för de vill inte betala eller kommer de istället vilja betala för att inte bli registrerade. Vad innebär det att vara en produkt kontra att vara en kund? 

Vad tycker ni? Vilken modell gillar du bäst? Vilken tror du har framtiden för sig elelr kommer de att fortsätta att existera paralellt? 

Taggar (blogg): 
8 april 2016

Fredagsfunderingen - Vad kan riktad reklam säga om världen?

Det är idag väl knappast okänt att det lagras massor av information om oss av olika sökföretag och andra leverantörer av tjänster online. Hos e-handels företagen så har de ju verklig info om vad du köper och olika företag skickar mig erbjudanden om allt från liftkort till kontaktlinser och TV-serier på DVD detta är inte nödvändigtvis saker som jag just nu är intresserad av att köpa men defakto saker som jag köpt vid något tillfälle varför det kan tyckas relevant. Många säger också att denna riktade reklam är mer effektiv då vi trots allt stör oss mindre på denna än den reklam som vi får tillexempel via TV som är "one size fits all" och kan vara för saker som man har noll intresse för. 

Men mer intressant är vad man får för reklam via google då den bör baseras på tidigare sökningar. Eftersom jag shoppar väldigt lite både online och i verkliga livet så sker större delen av mina sökningar på olika begrepp relaterade till finans, ekonomi, sparande och dylikt. Vad får jag då för reklam? Nästan uteslutande får jag reklam för olika företag som erbjuder lån till mer eller mindre oförmånliga räntor och avgifter. Alltså googles statistik måste visa att dem som söker på ekonomiska termer oftast gör det då de är i trubbel  och behöver ett lån från en "alternativ = dyr" långivare? Eller missar jag något?

Har tidigare funderat på att ekonomi är något som de flesta verkar fundera på endast när pengarna är slut. Vi får spartips på "årets fattigaste dag" för att överleva sista helgen innan lön..och i lägre utsträckning råd om hur vi ska se till att pengarna aldrig någonsin tar slut igen. Att man får erbjudanden via google att låna pengar om man söker på eknomiska begrepp så borde ju det bekräfta denna tes...för google kan man säga mycket om men knappast att de brukar vara korkade. 

Vad tror ni? Stämmer det att de flesta bara funderar på eknomi när det är kris? Eller har google i detta fall helt fel?

 
Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (191)
Sep (16)

Taggar