Fantastiska Farbror Fri
Likes
298
Antal inlägg
1307
Följare
65
Medaljer
0
Om användaren
FRIHET ÄR MÅLET - SPARSAMHET ÄR NYCKELN! Jag heter egentligen Oskar Lindberg men bloggen drivs av mitt superhjälte alter ego Fantastiska Farbror Fri. Fantastiska Farbror Fri (FFF) är en ekonomisk superhjälte tillika familjeman med en fantastisk fru och tre underbara barn. FFF blev ekonomiskt fri (pensionär) strax innan sin 40-årsdag. Fantastiska Farbror Fri är utrustad med superkrafter utöver det vanliga inom sparsamt och enkelt leverne. Hans svaghet (för en sån har alla superhjältar) är en tumme som sitter mitt i handen någon som han tänker råda bot på under sina fria år. Den här bloggen handlar framförallt om hur man sparar ihop kapital och hur man får det att räcka länge genom sparsamt leverne och mer effektivt tänkande kring sitt liv och sin ekonomi vilket i förlängningen kan göra oss alla mer fria.
Kontakt email

RSS

RSS feed
30 september 2016

Fredagsfunderingen - Friföretagsamhet förutsätter väl en medveten konsument?

När företag gör affärer med varandra så är det oftast två profesionella organisationer som möter varandra. Styrkeförhållandet kan vara olika mellan bolagen på grund av storlek eller behov men det finns oftast på båda sidor ett betydande mått av kompetens kring den vara eller tjänst som ska köpas/säljas. 

När det gäller föräljning från företag till konsument är det dock inte alltid så. Om man är cynisk så skulle man kunna säga att företagen försöker lura på konsumenten så mycket dyr skit, som de inte behöver, som möjligt...gärna sånt som är mycket billigt att producera men som hjälpligt kan förkläs till lyx. Om man vill vara mindre cynisk så säger man att företagen försöker uppfylla behov hos konsumenten genom att utveckla nya produkter och genom att kunden är beredd att betala mer för dessa så kan man också tjäna pengar (och konkurrera ut dem som inte utvecklas).

Det senare skulle jag vilja påstå kräver att konsumenten är "kompetent" att bedömma tjänsten/produkten och dessutom har god koll på de "trick" som företagen använder i sin marknadsföring. Om inte så är vi tillbaka i mer av det cyniska exemplet. På kort sikt är troligen en lättlurad konsument mer lönsamt för företagen men med tiden tror jag att det är mer tveksamt. För det första så sker då ingen riktigt utveckling och tidsnog kan det komma ett företag som verkligen revolutionerar deras industri och fullkomligt krossar de gamla. Dessutom är det troligt att kunsumenten sakta men säkert känner sig mer och mer lurad av marknaden och då kommer denna (via sin demokratiska rätt) kräva regleringar...och dessa kommer helt säkert vara skadliga för företagen och även troligen för samhället i stort.  

Av den anledningen tror jag att det är mycket viktigt att medborgarna i ett samhälle är välutbildade vad gäller sin roll som kunsument. Alla bör veta hur marknadskrafterna fungerar, bör kunna räkna på ränta, förstå investeringar på ett grundläggande sätt förstå sin pension med mera.

Min slutsats är att i det korta loppet kan en "lurad" konsument vara en guldgruva för företagen...men i förlängningen tror jag att det kan bli undergången för det system som varit det mest framgångsrika genom tiderna nämligen den fria marknadsekonomin. Vad tror du? 

11 mars 2016

Fredagsfunderingen - Konsument, producent, materialist?

Fram till någon gång under första halvan av 1900-talet så var en majoritet av människorna i sin vardag i huvudsak producenter. Man producerade mycket av det man själv använde och bytte delar av detta mot annat man behövde. Sen hände någonting i och med massproduktion så blev vi i huvudsak konsumenter. 

Visst vi ingår fortfarande om vi jobbar i något form av produktionssystem men det är ganska otydligt för många vad vi skapar. Om du sitter på IT avdelningen på ett industribolag, som administratör inom vården men även som arbetare vid ett löpande band så är det ganska otydligt vad du egentligen producerar. Du är en liten kugge i ett större sammanhang. I det större sammanhanget producerar vi mer än någonsin men individen känner sig allt mindre som producent. 

Under samma tidsperiod har vi blivit mer och mer konsumenter. Det som visar vilka vi är är vad vi konsumerar. Vilka kläder vi har på oss, vilken bil vi kör, hur vi har renoverat köket med mera. Det är otydligt vad vi producerar men det är väldigt tydligt vad vi köper för den inkomst vi får. 

Det innebär om man överdriver något att vi är vad vi köper..kanske till och med i högre utstreckning än att vi är vad vi äger. Det vi redan äger falnar snabbt i en ständig process av utbyte. Den gamla bilen blir osynlig, badrummet som var nytt för ett år sedan börjar blekna till ett minne och snart måste något nytt köpas in för att livet ska vara värt att leva.

Tvärt emot vad som ofta sägs tror jag dock inte att vi har blivit mer materialistiska snarare tvärt om. Tidigare generationer brydde sig verkligen om de (få) materiella tillgångar de hade. Vi är mer fokuserade på att köpa nytt.

Frågan är bara vad detta gör med oss? Om saker är till för att konsumera inte producera? Om vi inte bryr oss om våra gamla saker utan hela tiden är på jakt efter nästa leksak? Vad gör det med relationer...ska de också bytas lika ofta som bilar, kök och mobiltelefoner? Vad gör det mer oss som människor när inget består? Intresserad av era reflektioner kring detta! 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (208)
Oct (14)

Taggar