
Mina Länkar
Blog Archive
Taggar
Other

Hjälmbolaget Hövding ökade omsättningen med 58 procent under det första kvartalet. Bolaget har under inledningen av året sett ett mer normalt försäljningsmönster jämfört med fjolårets pandemipåverkade årsinledning.
Det First North-listade hjälmbolaget Hövding rapporterar en nettoomsättning om 33,2 miljoner kronor under det första kvartalet 2021, vilket motsvarar en ökning med 58 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året.
Bland huvudmarknaderna ökade omsättningen med 61 procent i Sverige, 85 procent i Danmark och med 5 procent i Tyskland. Den lägre ökningen i Tyskland förklaras av föregående års fasning av distributörsordrar som resulterade i en ovanligt hög ordernivå 2020.
Antalet sålda ”hövdingar” under kvartalet uppgick till 21.476 vilket är en ökning med 57 procent från förra året.
”Vi har positivt momentum och har startat året på ett bra sätt. Det är fortfarande arbete att göra för att ta oss till hållbar lönsamhet, men de kontinuerligt förbättrade resultaten ger energi att anta de utmaningar vi möter”, skriver vd:n Fredrik Carling i rapporten.
Rörelseförlusten, mätt i ebitda, var 7,5 Mkr. Första kvartalet förra året rapporterade bolaget en förlust om 16,6 Mkr. Bruttomarginalen förbättrades därmed till 22 procent från 15 procent.
Under inledningen av förra året bidrog pandemin till att bolaget inte såg den sedvanliga accelerationen av vårförsäljningen. I år kan bolaget åter se ett mer vanligt försäljningsmönster, vilket har positiv effekt på kvartalets jämförelsetal.
”Det är dock fortsatt så att rådande restriktioner i Danmark och Tyskland under första kvartalet påverkar försäljningen i butik negativt. Våra onlineåterförsäljare har tagit marknadsandelar från de fysiska butikerna vilket bidrar till, att det trots restriktionerna, är ett bra kvartal”, skriver Fredrik Carling.