
- Recensioner och mediaframträdanden om "Livet, Börsen & Allting"
- Min bok: "MER Börspsykologi" - recensioner, utlåtanden, media etc.
- Min bok - "Börspsykologi - så blir du en bättre investerare"
- Portföljsutveckling
- Utdelningar & totalt kapital
- Dokumentärer och serier
- Sidor där jag finner underlag för aktier/investeringar
- Poddar
- Gaius Marius - Roms Tredje Grundare
Min blogglista
Blog Archive
Taggar
Other

PINS och vad jag önskar se igår, eller i alla fall i morgon
Återkommande läsare har redan fått läsa om mina tankar kring Pinterest och jag vill ännu en gång hänvisa till såväl Market Makers poddavsnitt som Matematikerns gedigna genomgång. Även om båda blir allt äldre för var dag som går är värdet av dem ingalunda desto mindre.
Den 29 juli presenterar bolaget sin rapport för räkenskapsårets 2021 andra kvartal och som delägare kommer jag såklart sitta redo att ta del av siffrorna. Emellertid är det inte dessa och vad jag förväntar mig se som jag i detta inlägg ämnar dryfta. Istället vill jag dels lyfta fram nya features som bolaget successivt har rullat ut på sin plattform, dels sådana jag önskar se mer av.
Livestreams
Den 11/7 lyssnade jag på Maryam Ghahremani, som är VD för Bambuser, och fann det mycket intressant att ta del av alla de insikter och kunskaper hon hade om retail och shopping i allmänhet, men om detta införlivat med livestreamning i synnerhet. Live Video Shopping är ett segment som växer explosionsartat. Fenomenet sägs ha vuxit fram i Kina under 2010-talet och själva idén går ut på att influensers testar, använder, diskuterar mm. produkten och de potentiella köparna kan vara aktiva samt ställa frågor. Det är ytterligare ett steg närmare butiksservicen och(?) butiksupplevelsen.
I Kina är det främst Alibabas tjänst – TaoBao – som är den mest använda och uppskattade. Som ett exempel på hur kraftigt live streaming kan vara i relation till shopping kan Viya, en av Kinas största influensers, få agera som ett exempel. Under november år 2019 hade hon ett livestreamat samtal med Kim Kardashian, under vilket influenser testade och diskuterade allt från Mahjongg till Kardashians produkter. Resultatet? Viya ”hjälpte” Kardashian att sälja över 150 miljoner parfymflaskor under loppet om enbart sekunder.
Ovan är enbart axplock allt det underlag som stödjer tesen om att Live Streaming Shopping är här för att både stanna och växa. Om du har intresse av att läsa ytterligare artiklar kan framför allt denna rekommenderas.
Pinterest har testat att, lite fördolt, rulla ut en tjänst som kan hjälpa ”Piners” att ha Live Streamning Shopping. Denna vill jag se, så fort bolaget bedömer den vara pålitlig och hållbar, rullas ut än mer och kraftigare. Sedan är det även mycket roligt att se hur öppna bolaget är för att få live-segmentet att växa än mer, låt oss kalla det för en sorts vertikal av ovan:
“We’re excited about the opportunity to respond to Pinner feedback for more dynamic and timely events as new interests like cooking have emerged for many in quarantine, and trends like beauty, fashion, and home renovation are on all-time highs as we move into a post-pandemic world,” (David Temple, Head of Creators on Pinterest).
Shopping List
Denna nya shoppingfunktion, som rullades ut under Q2, gör det möjligt för ”pinnare” att enkelt komma åt alla produktnålar som de har sparat på Pinterest på ett och samma ställe. Låter ej så ”wow”, eller hur? Dock kommer mer, för med och i den nya funktionen kommer alla pinners även hitta nyckelinformation som pris, recensioner och leveransinformation i ett jämnt rutnät för att jämföra produkter och fatta köpbeslut. Tänkt dig ett sorts prisjakt, men än mer personligt.
AR
Under 2020 testade Pinterest en funktion där pinners via AR (Argumented Reality) kunde testa makeup innan de köpte det. I takt med teknikens utveckling vill jag se att PINS är aktiva här och ser till att inte vara sist på bollen. Live Streamning + AR är en kombination som kommer ta shopping till en helt ny nivå och kan man integrera detta till en plattform som Pinterests, där användare följer såväl vänner som influensers och som således har en stor påverkansfaktor, kan det bli stort. Människan har mycket lätt för att fatta och ta beslut utifrån de närmaste och deras tankar tillika åsikter. Detsamma gäller även influensers:
”Mamma – PewdiePie har den där musmattan och jag vill också ha den!”
”Haha. Du får du allt vänta till jul och vem vet, är du snäll, städar ditt rum och äter upp dina grönsaker så kanske tomten kommer. Gå nu upp och borsta tänderna så ska jag prata lite med pappa.”
”Älskling… kolla vad jag såg tidigare idag på Pinterest. Du vet den där tjejen jag följer?”
”Kim Kard-någonting?”
”Mm. Hon har lanserat en ny parfym och kommer du ihåg att jag för ett par veckor sedan satt och tittade live då hon pratade om sina produkter?”
”Mmm…” (måttligt intresserad tillika engagerad)
”Jag sparade såklart den pinnen och idag när jag tittade på min ’Shopping list’ såg jag att det var nedsatt pris just idag. Jag kunde liksom inte hålla mig. Och visst vill du att jag luktar gott? Visst vill du det bästa för din lilla ’puma’, eller vad är det som du nu brukar kalla mig?”
Vi vet alla att det handlar om företagen att fånga användaren i sekunden; då de ”bara vill ha” och inte har hunnit aktivera system 2. Förvisso kan det framstå som ”hemskt” att bolag profiterar på människans slöhet och mentala bias, likväl är det väl vad hon alltid har gjort? Från Perserikets bazarer till diverse forum i romarriket; utbud och efterfrågan + människans i sekunden upplevese = pris.
Friktionsfri shopping
Idag skickas en pinnare som ser det objektet framför övriga hos en annan användare till den butik där varan finns. Väl där sker sedan köpet, vilket säkert kräver minst två (usch… så jobbigt) klick. Detta är och upplevs som friktion. Min förhoppning är att det snarare än senare kommer bli som så att en pinner kan köpa direkt på plattformen. Kanske kan här Shop Pay, från Shopify vara ett alternativ?
Ovan är enbart lite axplock från mig och under kommande kvartal kommer vi få veta och se mer. Först ska dock kvartalsrapporten den 29 juli betas av.
Pinterest egenutvecklade ai har en djup förståelse för sina användare, vilket kan hjälpa marknadsförare att rikta sina annonser på ett mycket effektivt sätt. De senare, dvs. de som vill köpa och rikta reklam, kan skapa flera olika typer av annonser (statiska bilder, video eller samlingar), och Pinterest kan leverera dessa annonser till relevanta användare via deras hemflöde eller sökresultat.
Till skillnad från andra sociala plattformar tenderar annonser på Pinterest att kännas sig mer … hm, organiska (skapa gärna konto och ”surfa runt”). Användare kommer till plattformen för att hitta nya idéer, så i stället för att förringa upplevelsen kan relevanta annonser faktiskt hjälpa till att ge inspiration och minska friktionen mellan att hitta och köpa en produkt. Det är bra för marknadsförare, vilket en studie av Neustar visar. Här framkommer att avkastningen på annonsutgifterna för detaljhandelsmärken är två gånger högre på Pinterest jämfört med andra sociala medier.
Pinterests position, men framför allt dess ai, som ett inspirerande verktyg har en annan fördel: det ger företaget möjlighet att förutsäga trender innan de blir stora och utbredda runt om i världen. Varje år publicerar företaget Pinterest Predictions-rapporten, som använder trender i sökdata för att identifiera idéer och ämnen som snart kommer att bli populära.
Exempelvis visar den aktuella rapporten att sökningar efter "cloffice idéer" har fördubblats jämfört med förra året. Om du inte känner till termen står det för en garderob som görs om till ett hemmakontor (ie. closet + office). Den informationen är värdefull för marknadsförare, eftersom det kan hjälpa dem att justera annonsinnehåll för att bättre engagera användare.
Inte överraskande har Pinterests AI-drivna förmåga att hjälpa marknadsförare lyckas översättas till att sätta dem i en position av pricing power. Företagets bruttomarginal och genomsnittliga intäkt per användare (ARPU) har båda trendat uppåt, en indikation på att marknadsförare är villiga att betala mer för att nå alla ”pinners”.
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
Bruttomarginal |
62,2 % |
68 % |
68, 6 % |
73,5 % |
ARPU (Average Revenue Per User) |
$2,51 |
$3,14 |
$3,81 |
$4,26 |
Nedan bild är från den senaste kvartalsrapporten, vars mättid slutade 31/3 2021.
Marknadsföring online växer. Detta år förväntas, enligt eMarketer, de totala utgifterna landa på +$455 miljarder, upp från $322 året innan. Även om jättar såsom Facebook och Twitter är stora samt fortsätter att växa, växer Pinterest snabbare, såväl i USA som internationellt. Lägg där till att plattformen är mer ”vänlig” och icke-politisk, vilket allt annat lika minskar riskerna för annonsbojkotter samt att användare lämnar pga. ett mindre tillåtande och vänligt klimat.
Jag äger aktier i Pinterest. Med det sagt vill jag betona vikten av att du själv läser på om bolaget samt alla de risker som föreligger, för det är inte på något sätt ett s.k. ”säkert kort” (eller mer passande: ”säker pin”… …).
Jag har tidigare skrivit några rader om Pinterest och detsamma har även Matematikern gjort. Sedan dessa rader har ytterligare lite vatten, låt oss kalla det Q1-rapport, runnit under bron.
De som enbart studerar aktien (och således bortser från bolaget) kan se att den har sjunkit med tvåsiffriga procenttal. Således måste rapporten ha varit dålig, eller hur? Ännu en gång tål det att upprepas. Jag, och förhoppningsvis du, investerar i bolag, inte i aktier. I korta loppet lever aktien ett sorts eget liv, men i långa loppet kommer aktiens pris, förr eller senare, att följa lönsamhets- och vinstutvecklingen. Detta kan ta tid, men för eller senare. Förr eller senare.
Utöver detta spelar andra faktorer roll, såsom estimat från de s.k. ”experterna” och eftersom det är de som Mr. Market utgår från inför en rapport, faller (haha… suck) det sig naturligt att en AKTIE sjunker/stiger relativt deras prognoser/estimat. Även detta är något som är kortsiktigt, ofta bara ett till två kvartal.
Som addering till ovan spelar, såklart, psykologi en essentiell roll. FOMO (såväl i upp- som nedgång), flockbeteende, aktivitetsbias… You name it – it’s there. Trust me. It’s there.
Om vi tillåter oss att se bortom detta och i stället fokuserar på siffrorna och vad ledningen hade att kommunicera framkommer ett bolag som växer, framför allt på översta raden. Därtill syns det nu hur bolaget tenderar att börja monetarisera på sin plattform, produkt tillika tjänst. Just detta trycker ledningen på i sin presentation, vilken f.ö. kan lyssnas på i Quartr, den tjänst som b.la. Professor Kalqyl står bakom. Under Q2 kommer man börja rulla ut funktioner som möjliggör köp direkt via profilers ”pins”, i stället för att en läsare ska nödgas googla, hitta en försäljare/försäljningssida och köpa där med de jobbiga stegen om ”logga in”, trycka in diverse data såsom adress, konfirmera köp et cetera. Sådant som upplevs som ”jobbigt”…
Siffrorna (Y/Y)
Omsättning - +78 %
MAU:s +30 %
ARPU +34 %
Ledningens ”guidning” beträffande omsättning för Q2 är +105 %
Varför togs rapporten emot så negativt? Jag vill lyfta fram två anledningar.
Det finns flera faktorer.
1. Corona, och med det en nedstämning av samhället, har givit bolag såsom Pinterest, Facebook, Twitter och Snap snabbare och mer kraftig tillväxt. Ja, det är självklart att kraften i tillväxten kommer minska i takt med uppöppnandet, men försvinna? Nej. Det skall dock betonas att det är ej heller vad marknaden tror, utan även de/den ser en tillväxt, men en minskad sådan. Själv är jag av annan åsikt. Pinterest erbjuder möjlighet till inspiration för inredning, såväl inom- som utomhus, recept, boklistor, mode/kläder och allt mellan himmel och jord. Oavsett om människan lever i en öppen eller nedstängd värld kommer dessa tjänster önskas och användas. Det må vara mer uttjatat än Ulla Anderssons anföranden om att allt som inte rimmar på vänster, femårsplaner, statligt ägande et cetera, men digitaliseringen är ingen fluga som bara lever här och nu.
- 2. En minskad tillväxt av nya användare på den amerikanska marknaden, men en mycket hög tillväxt på den ”internationella” (ie. globala) sådana. Är detta dåligt? Nej, men det som marknaden tycks vara rädda för är det faktum att just nu är den nationella marknaden mer viktig för PINS, då det är där de har störst monetarisering per kund/användare. Den genomsnittliga användaren drog i USA in $3,99 under Q1, medan densamma på den globala arenan enbart genererade $0,26. Det betyder att den genomsnittliga internationella användaren är värd 7 % av den genomsnittliga amerikanska användaren för Pinterest när det gäller intäkter. Dock är detta nu, idag, maj 2021. Ta ett steg tillbaka och ”gissa” hur det kan se ut om 12, 18, 24 och 36 månader. Först tillväxt, sedan monetarisering. First you learn, then you earn et cetera.
I en diskussion (läs: mer monolog) på Motley Fool “diskuterar” Matthew Frankel och Brian Feroldi, där förstnämnda säger: ”Look at the revenue growth year over year, 91 % growth in international user monetization per user year over year. These number -- the gap will narrow considerably. I don't think it'll ever actually fill. You're never actually going to see Pinterest international users earning as much for the company as U.S. users. We've seen this in the more mature tech plays. There's Facebook's, for example, active users pretty much stagnant in the U.S., still growing internationally. If you look at their average U.S. user, generated $48 in revenue per user in the first quarter, over 10 times what Pinterest did. But if you look at, Europe was about 1/3 of that, Asia was about 1/10 of the average U.S. user, the rest of the world was even less.”
Precis som hos Netflix kom PINS att ta ut mycket av sin tillväxt under 2020 och det faller sig naturligt att dessa siffror nu är något lägre. Det kan knappats komma som en chock för någon(?). Det jag här istället fokuserar på är att ARPU (Avevarge Revenue Per User) stiger och det än mer på den internationella marknaden. PINS känns (subjektivt) som den bästa sociala mediaplattformen att dels inspireras till allt från inredning till dieter, dels att shoppa med hjälp av samarbetet med Shopify. Ett klick på en bild, inte en hyperlänk i text, utan på en tilltalande, tillrättalagd, läskande bild.
Ja, jag vill se tillväxt på översta raden, men jag fokuserar än mer på att ARPU, såväl i USA som i ”resten av världen” stiger. Vad AKTIEkursen gör i det korta (inte ett par kvartal, utan de närmaste 1-2 åren) perspektivet berör mig inte mer än att jag noterar det samt utnyttjar det för att öka mitt innehav (har sedan Q1-rapporten gjort 3 mindre ökningar).
Bolaget har fortfarande utmaningar och det är en ”dog eats dogs”-värld därute. Ömsom lurar och hotar Facebook, ömsom Snap, Twitter och andra barbarer. Dock är jag mycket positiv till PINS, dess ledning med en VD som även är grundare och som har skin in the game/applicerar pilotskolan á la Zuckerberg m.fl., dess produkt och tjänst. Kan ledningen fortsätta visa samma kvalitet i sitt exekverande kommer AKTIEkursen förr eller senare gå dit vinsterna går, dvs. snett uppåt till höger.