
Min blogglista
Blog Archive
Taggar
Other

Pinterest post Q4
Jag har tidigare skrivit om Pinterest och för cirka 2 veckor sedan skrev min kära vän, Matematikern, en mycket, mycket mer genomgående, robust och grundlig analys. Jag rekommenderar dig att läsa båda dessa inlägg i allmänhet, men sistnämndas i synnerhet.
Okej – du hoppade över för det är ju ”jobbigt” att läsa detta… således en kort repetition: Pinterest är ett digitalt bolag som erbjuder en social fotodelningsplattform. Bolagets tjänster nås digitalt via webben, där användarna kan registrera sig med eget konto, och dela med sig av bilder, videos, samt recept. Kunderna består av både privatpersoner och företagsaktörer, som använder bolagets tjänster i marknadsföringssyfte. Störst verksamhet återfinns inom Nordamerika och Europa.
Till skillnad från Facebook, SnapChat, Twitter med flera är detta inte en (social) plattform där man träffas för att dels dunka varandra i ryggen, dels kränka och spä ilska över de som är contrarian till ens egna uppfattningar, sanningar, ideologier et cetera. Istället är detta en plattform där man ges inspiration om b.la. inredning och såklart skapas ett stort ”vill ha/vill köpa nu”-begär. Pinterest kan sin psykologi och alla vet hur man blir i ”den där stunden” när begäret stänger av system 2 och låter system 1 få fritt spelrum. Således har de, sedan sommaren 2020, börjat ett samarbete med Shopify (som även samarbetar med b.l.a Facbook) och integrerat att man kan ”klicka och köpa” snabbt, smidigt och enkelt.
Pinterest, med sin speciella nisch, går ofta under radarn, då det inte är den vanligaste plattformen för gemene man (eller kvinna). Detta är inte dåligt, utan tvärt om. De som blir ”piners” är de som har ett genuint intresse och vet att de får nytta och värde av tjänsten (ta bort de som laddar ned, testar och sedan lämnar då de upptäckte att de ej var för dem). Just avsaknaden av allt, för att citera en svetsare från norr, ”käbbel” gör att bolaget inte blivit lika utsatt för alla hot om diverse regulatoriska insatser om vad som får postas och sägas. Som bekant är just nu Facebook uppe i rätten för sin monopoliska ställning (vilket även gäller Alphabet).
Den fjärde februari kom bolaget med sin Q4:a och denna var inget annat än en ”slam dunk”. En riktigt fullträff som gav eko i aktiekursen, som genast steg med cirka 10 %. I rapporten redovisades bland annat att vinsten steg med 46 % (YoY), att antalet användare steg med 37 % (YoY) samt att man växer såväl globalt som nationellt (USA). Som nedan bilder (från bolagets Q4:a-presentation) visar är detta ett bolag som växer och fokus är på topline, dvs på omsättning. Man är just nu inte intresserade av sådant trams som lönsamhet, utan här är man beredd att fortsätta skyffla in dollares i verksamheten och elda dem lika snabbt som Sveriges regering hinner kalla på dagliga presskonferenser.
”Our strategic priorities for 2021 include content, the Pinner experience, advertiser success and shopping. We plan to invest in these in the coming year. We expect R&D efforts to continue to focus on Pinner product, ad product and measurement investments. We intend to grow our headcount further, in particular to support our international expansion efforts. We also intend to scale our comprehension and brand marketing efforts in 2021. We think these investments will support long-term growth and continue to build the foundations for a scaled business over time.” (Ben Silbermann, VD och grundare)
I bolag likt detta, som är tillväxtorienterade, fokuserar jag främst på omsättning/aktie, eget kapital/aktie samt VPA, med mest fokus på de två förstnämnda. Jag vill också se att tillväxten inte sker på bekostnad om en (för) hög skuldsättning. När bolagets nyckeltal (R12 3 år) analyseras via Börsdata framkommer nedan.
Minst sagt rikrigt fina och imponerande siffror. Jag är mycket positiv till Pinterest fortsatta tillväxt och ser fram emot att få ta del av kommande rapporter. Äger du PINS?
Jag vill ännu en gång dels nämna att du just nu får min bok ”Börspsyklogi – så blir du en bättre investerare” på REA hos förlaget. Priset är 129 riksdaler (ord. 199 kr). Du kan även deltaga i en utlottning om uppföljaren – ”Mer Börspsykologi”, som släpps den 24/3. Du anmäler dig via denna länk.
Pinterest - Put a pin on it?
Ett bolag som jag följt sedan en tid tillbaka och vars existens har fått än mer av min uppmärksamhet de senaste månaderna är Pinterest – den sociala medieplattformen som verkligen skiljer sig från twitter, facebook samt snap.
Pinterest är ett digitalt bolag som erbjuder en social fotodelningsplattform. Bolagets tjänster nås digitalt via webben, där användarna kan registrera sig med eget konto, och dela med sig av bilder, videos, samt recept. Kunderna består av både privatpersoner och företagsaktörer, som använder bolagets tjänster i marknadsföringssyfte. Störst verksamhet återfinns inom Nordamerika och Europa.
Även om det finns undantag som bekräftar regeln är det mer ofta än sällan som mer politiska och ideologiska spörsmål förs på facebook och twitter, inte sällan med följden att båda parter känner sig kränkta och sedan är karusellen igång. Mycket är, tyvärr, negativt och nedlåtande och tyvärr har det visats sig att det ofta är som så att dessa plattformar tar fram det värsta hos människan. Emellertid gäller inte detsamma på Pinterest, som mer är en samlingsplats där inspiration och det ljusa ges plats; här florerar foton på allt från kläder och parfym till bakelser och renoveringsobjekt. Det är en plats dit många söker sig och när de väl är där tenderar kreditkortet att användas.
Precis som sina konkurrenter är tjänsten/plattformen beroende av annonser, men till skillnad från facebook och twitter, som har blivit föremål för en eventuell partiskhet i såväl det amerikanska valet som händelserna i Iran, Irak och Turkiet, har Pinterest inte blivit lika drabbade av annonsblockering från PR-sugna bolag. Detta då debatten om vem som har fel och mer fel samt vem som är drygast och fulast och vem som ska dra dit pepparn växer och så vidare inte existerar här; det är lite som att hela plattformen befinner sig i en sorts My Little Ponny-bubbla…
På tal om termen ”social medieplattform” säger Pinterest att de inte ser sig som en sådan, utan mer som en ”… a hub for idea-sharing where one goes to create the life they love." Vackra ord och även om de, som ofta är fallet, kanske inte fullt ut speglar verkligenheten är det mer korrekt än vice versa.
Under 2020 började bolaget att samarbeta med Shopify, vilket även Facbook har gjort. När detta samarbeta var klart stod följande att läsa på Shopifys hemsida: “The Pinterest community has high shopping intent, with over 80% of weekly pinners having made a purchase based on a pin they liked. The new channel will allow U.S. and Canadian merchants to tap into this audience to seamlessly turn existing products from their store into “Product Pins” on Pinterest, as well as add a shop tab to their profile on Pinterest, for free organic promotion. Shopify merchants can also promote their pins as a paid ad, bringing customers directly into their brand’s online store for purchase. The Pinterest channel adds to the growing list of tools already available within Shopify Marketing, making it easy for merchants to manage all of their marketing in one place within Shopify.”
Bolaget ses som en coronavinnare, hur hemskt det än må låta, och när Q3-rapporten studeras framkommer att vinsten har ökat med 58 % Y/Y och att antalet aktiva användare har ökat från 322 miljoner till 442, vilket motsvarar en ökning om 37 %. ARPU, dvs. Average Revenue Per User har ökat med 15 % Y/Y, där den största tillväxten finns på den internationella marknaden, vilket ökade med 66 %. Detta medan den inhemska, dvs amerikanska, ökade med 31 %. I rapporten skriver VD att man förväntar sig en tillväxt om 60 % Y/Y.
Trots de fina siffrorna går fortfarande bolaget med förlust, om än en minskad sådan (- $16). Detta då de fortsätter att investera i sin verksamhet samt personal i syfte att fortsätta utveckla plattformen för att med tiden kunna utnyttja dess skalbarhet.
När jag studerar Börsdata blir jag lockad. Förvisso är det inte den utopiska bilden som framkommer, likväl en bild som visar hur VD, som även är grundare, fortsätter att utveckla och skapa en sådan bra plattform som möjligt. Kan de fortsätta att monetarisera på sina tjänster kommer de verkligen ”put a pin on it”.
Värderingen är dock hög, men likt alltid i fall likt detta är bolaget mycket snabbväxande och så länge nuvarande marknadsklimat är sannolikheten relativt stor att de kan växa in sig.
P/S 32,4
P/B 23,2
EV/EBIT -111
EV/EBITA 123
EV/S 31,2
Ovan är enbart en lättsam beskrivning av bolaget och jag rekommenderar att dels läsa vidare på Motley Fool, dels lyssna på Market Makers avsnitt nummer 143, som handlar om bolaget.
Vad tror du om Pinterest? Ett bolag värt att äga?