PerPenning
Likes
251
Antal inlägg
525
Följare
54
Medaljer
0
Stad
Lund
Om användaren
Tid är pengar, pengar är makt, makt över din tid! För vad är pengar om du saknar tid att använda dem? Får du verkligen ut tillräckligt per penning spenderad? Jag är en knappt femtio år gammal pappa och make med två barn i skolålder, villa, bilar, amorteringar och kostnader - ganska lik många andra i det hänseendet. Vad Per däremot under senare år har insett är att en privatekonomi med mer trygghet, utrymme och frihet är något värdefullt att sträva mot. Många mer än Per behöver sätta sig ned och fundera igenom vilka prioriteringar som är viktigast och vilka som egentligen inte spelar någon roll. För egen del har Per insett att det värdefullaste han äger - tiden - byter han bort mot pengar. Dessa pengar är därför synnerligen värdefulla. Per vill att de ska ge god utväxling - han vill ha mer nytta och glädje per penning spenderad.
Kontakt email

RSS

RSS feed
22 juni

Shoppinggenen

 

 

Jag trodde aldrig att det skulle bli verklighet men det blev - jag har besökt Gekås i Ullared. Ett shoppingmecka som figurerar med flera egna TV-serier i kanal 5. Ett varuhus där det ibland krävs att man köar för att komma in. En butik med åttatusen numrerade kundvagnar. En affär där kunden enligt statistik plockar på sig varor för femton kronor per minut. En galen plats.

 

Jag är en ganska usel kund om Gekås får avgöra. Kundvagnen på bilden är min efter två timmars shoppande. Tror att jag landade på drygt åttahundra kronor till sist. Det finns få aktiviteter som dränerar min energi som att gå i butiker eller gallerior och Gekås trettiofemtusen kvadratmeter med tusentals besökare var inget undantag.

 

Sportbaren, där inga sportare häckar vill jag lova, tog jag mig sedermera en fatöl Staropramen och pustade ut. Jag vet inte hur många varor jag plockade upp för att de var billiga men som jag lade tillbaka då jag värderade det omedelbara behovet - jag har blivit duktigare, minsann. Och när jag satt där och vilade så insåg jag att jag inte hade sörjt en sekund om någon av misstag tagit min kundvagn och rullat iväg. Det fanns inget som jag inte kunde mista i den. Jo, möjligen femkronan.

 

Gekås speglar på många sätt svenskarnas privatekonomiska verklighet. Före och efter barnbidrag, före och efter lön och dessutom skatteåterbäring påverkar besöksantalet. Julruschen, regniga dagar och sommarmånaderna är också högsäsong. Julklappar, väderlek och semester är shoppingorsaker.

 

Gekås jobbar hårt på att shopping ska vara lustfyllt - därför producerar man en mängd kringaktiviteter och arrangemang så som restauranger, utställningar, camping, hundpassning och vad vet knappt gudarna. Det säljs mycket skräp, enligt mig, och hur hållbart det är med billig nyförsäljning och tydligt agera på volym - 178 000 jultomtar och 61 000 ljusslingor till jul så som exempel - behöver ingen ens fundera på. Vi får väl se hur det ter sig på sikt men det verkar som om svensken gladeligen shoppar vidare utan någon tanke på miljön. Både Gekås och vi kunder kör på med skygglappar monterade.

 

Så som en lagom otäck rysare är det möjligt att se hur köerna ter sig på Gekås via ett par webkameror på den här platsen. Happy shopping!

 

Läs även andra bloggares åsikter om intressant?

20 oktober 2016

Avanza - sämst i klassen

 

Förbereder lite inför morgondagen, en fredag i oktober. Ned i plånboken plockas bonuschecken från OKQ8 ned liksom en liknande från ICA. Man ska aldrig förringa de små pengarna som kan sparas med rabatter och kuponger. Att betala lite mindre eller att för samma pengar få lite mer - det skiljer sig inte ifrån att panta burkar eller att ta med lunchmat till jobbet. Utväxling av lönen är viktig, det är din tid du offrat för att få dem. Du ska ha respekt för dina pengar.

 

Respekt för kundernas pengar, det visade inte Avanza denna dag. Under en synnerligen viktig börsperiod fallerar bankens inloggning under nästan hela förmiddagen. Jag är nu väldigt trött på att vara kund hos detta ignoranta företag.

 

Jag arbetar i IT-branschen och jag kan mycket om vad redundanta tjänster innebär. I princip alla företag har dem - för att säkra fortlöpande drift och därmed också kunna verka för sina kunder och därmed också tjäna pengar. I Avanzas fall blir det alltmer tydligt att man i första hand fokuserar på den egna intjäningen före att erbjuda sina kunder en stabil plattform.

 

Avanzas nättjänst ter sig modern och jag vill tillstå att den är funktionsrik. Att satsa på glitter och glamour före stabilitet i basplattformen har dock ett pris. Dagens katastrofala nedtid är inte en engångsföreteelse. Alltför ofta är det något som strular på morgonen - det är siffror som inte är korrekta eller grafer som ska uppdateras och det av den anledningen att man tillfört ny funktionalitet under dygnet. Det är så pinsamt att det är löjligt - med redunans testas så klart alla nya funktioner och appliceras utan att kunderna drabbas. Detta tycks ha gått Avanza helt förbi. Hur tondöv kan man vara? 

 

Jag har inte sett någon riktig ursäkt från banken. På Twitter finns ett lamt urskuldande och man förhäver sig också med att påstå att tjänsten var borta mindre än en timme. Detta är inte sant - tro mig, jag provade ett otal gånger att logga in under svärande, spott och spe. Ni borde lagt er platt, låtit några huvuden rulla och erbjuda alla kunder ekonomisk ersättning utan minsta motprestation. Men inte då.

 

Jag förutsätter alltid att jag som kund ska bemötas med respekt samt varor och tjänster av god kvalitet. När så inte sker så slutar jag att vara kund hos det företaget. Så sker från och med nu kring Avanza. Ni får inte ett tack för den här tiden. 

 

Läs även andra bloggares åsikter om intressant?

Blog Archive

Blog Archive
2017 (116)
Oct (10)

Taggar