
Blog Archive
Taggar
Other

Nyemission INBooks » Start för INBooks Emission
Idag inleds teckningsperioden för det svenska SaaS-bolaget INBooks AB (publ.) som är verksamma inom industrin för redovisning och affärssystem. För att fortsätta finansiera den kraftiga expansionen söker INBooks nytt rörelsekapital till försäljningsarbetet och vidareutvecklingen av molntjänsterna. Emissionslikviden är säkerställd till 90% från teckningsförbindelser och garantiåtaganden. Vid fulltecknad nyemission tillförs INBooks ca 26,4 MSEK före avdrag för emissionskostnader, samt ytterligare ca 37 MSEK om de vidhängande teckningsoptionerna aktiveras.
Kort om INBooks emission: erbjudande
✓ Teckningsperiod: 28 mars - 12 april 2022
✓ Teckningskurs: 0,80 SEK per unit
✓ Minsta teckningspost: 6 500 units
✓ Emissionsbelopp: 26,4 MSEK
Läs mer om INBooks emission
→ Ta del av INBooks teckningserbjudande
Om INBooks
INBooks är en digital aktör som utvecklar och säljer bokföringssystem under en prenumerationsmodell. Verksamheten är idag fördelad över de två intäktsbenen INBooks Företag och INBooks Flow. Trots relativt nystartat har INBooks hunnit etablerat flera samarbeten med ledande banker och statliga myndigheter. Bolaget grundades först 2019 som ett privat aktiebolag men har närmat sig kapitalmarknaden i snabb takt. I höstas 2021 registrerades INBooks som ett avstämningsbolag och i ett nästa steg avser bolag ansöka om listning på NGM Nordic SME under Q2 2022.
INBooks Företag är en heltäckande bokföringssystem för småföretagare och mindre bolag i storleksklassen 0-5 anställda. I kontrast till traditionell bokföring ligger INBooks Företags huvudsakliga fokus på användarvänlighet vilket innefattar en hög grad av automatisering, integrering med mobila enheter samt programvara som stöder flera språk.
INBooks Flow är ett stödsystem för bokföringsbyråer som verkar för att strömlinjeforma bokföringsprocessen. Likt INBooks Företag ligger en stor del prioriteringarna inom automatisering och förenklande av kundengagemang. Genom att reducera de administrativa uppgifterna i det dagliga arbete vill INBooks göra det det möjligt för redovisningskonsulten att fokusera på det mer komplexa och värdeskapande momenten.
Marknaden för bokföringssystem växer och har långt ifrån påverkats av det globala världsläget. Av de ca 1,2 miljoner företag som idag verkar inom Sveriges gränser tillhör ca 90% det kundsegment som INBooks har nischat in sig på vilket representeras av enmansföretag (76%) och mikroföretagare (21%). Samma goda trender följs av redovisningsbyråerna vars marknad vuxit med ca 600 aktörer netto årligen sedan år 2010.
→ Ta del av INBooks teckningserbjudande
DS SPAC 1 - Förvärv av BellPal
Kort översikt
BellPal är svenskt care-tech bolag (eng. “Caring Technology”) inriktat mot ett äldre kundsegment vars armbandsur ska brygga omsorgs-gapet från senior livsstil till äldrevård. BellPal säljer och utvecklar AI-baserade larmklockor som kombinerat med mobilapplikation och larmcentral skapar ett skyddsnät för användaren. Bolaget grundades år 2016 och finns representerade i Sverige och USA.
Bakgrund
Dividend Swedens SPAC-bolag DS SPAC 1 AB ingick den 30 september 2021 en avsiktsförklaring om förvärv av samtliga utestående aktier i BellPal AB (publ). Köpeskillingen uppgår till 89 630 389 SEK och ska finansieras genom nyemission av 896 303 890 aktier till kursen 0,10 kr/aktie. Förvärvet är villkorat av att DS SPAC 1 ska vara finansierat vid förvärvet vilket är skälet till pågående företrädesemission. Emissionsbeloppet uppgår till ca 11,3 MSEK vid full täckning
Efter sammanslagning är avsikten att ansöka om notering på i första hand Nordic Growth Market Nordic SME eller någon av de andra s.k. MTF-plattformarna i Stockholm.
----------------------------------------
Övergripande bolagsbeskrivning BellPal
Analys
- Ny marknad i mogen industri
- Långsiktig potential
- Accelererande tillväxtfas
Affärsplan
- Verksamhet och affärsidé
- Strategi och målsättning
- Produkterbjudande
----------------------------------------
Analys
Ny marknad i mogen industri
Bland konkurrenterna för fallklockor och nischade smarta-klockor (eng. “Smart watches”) utmärks BellPal på en teknisk och grafisk/design-relaterad dimension. Traditionella fallklockors utarbetning inom vårdinrättning och hemtjänst har gjort dessa produkter i föråldrade i termer av funktionalitet och design. Typ-exemplet för traditionella trygghetslarm är den bärbara larmknappen vars teknologi ligger långt bakom dagens kommunikationstekniska möjligheter. Marknaden som historiskt sett varit ohotad med bakgrund av goda marginaler och bristande substitut har hämmat incitament till produktförbättring. Samhällsutvecklingen och det digitala trend-skiftet medför dock en ökad kravbild på modernisering av vårdens mer analoga system. På en marknad i förändring har konkurrerande aktörer inom trygghetslarm och fallkockor nischat in sig på grafisk utformning eller funktionalitet vilket har resulterat i design och användarfunktioner som inte har bottnat i den äldre målgruppen. BellPals differentieringsstrategi som bygger på ett mer helhetstäckande och integrerande omsorgsalternativ har därmed goda förutsättningar att ta marknadsandelar och med skalbar teknik utmana kostnadsledande alternativ.
Långsiktig potential
BellPals strategi att expandera sin omsorgsplattform innebär att slutanvändares alternativkostnader att byta leverantör kan komma att skapa strategiska inlåsningar. I relation till de växande demografiska utmaningarna från ökad livslängd, behovet av privata lösningar, samt hur geografiskt utbrett och stigande antalet fallolyckor är, ger detta goda förutsättningar att säkra långsiktiga abonnemang hos ett moget kundsegment. BellPal är ett även spännande långsiktigt prospekt sett till sina resurser då bolaget med undantag för en definierad affärsplan besitter teknisk innovation som skulle kunna möjliggöra flera intäktsben. I nuläget identifieras dessa möjligheter som licenser under affärssegmentet Enabling Solutions men potentialen i teknologin och dess skalbarhet kan på lång sikt ge upphov till en diversifierad produktportfölj och/eller avknoppningar.
Accelererande tillväxtfas
Med bakgrund av bolagets storlek finns det en viss risk associera med beroendet av nyckelpersoner för bolagets fortsatta värdeskapande. I samband med förvärvet har David Ziemsky, grundare och VD, och ledningsgruppen en fortsatt operativ och kreativ roll i företaget vilket säkerställer de kompetenser som varit historiskt nödvändiga i produktutvecklingen. David grundade BellPal som en reaktion på sin mormors olyckfall och har sedan dess varit emotionellt bunden att utveckla teknik för att höja livskvalitén hos äldre. För att ta bolaget till nästa steg innebär förvärvet att Dividend Sweden kan kompletera BellPals existerande entreprenörskap och tekniska färdigheter med den formalisering och riktning som är nödvändigt för att kommersialisera egenutvecklad innovation. Detta ger uttryck i övergången tiill en mer hierarkiskt organisation där ny arbetsdelning i organisationens topp-skikt kommer kunna stärka varumärket och tillväxten. Som ett första steg i den strukturella förändringen tillsätts Per Grosskopf och Lennart Gillberg i bolagsstyrelsen vars erfarenheter och kompetens utmärks av data-driven analys, marknadsföring, och utvecklingsarbete av mindre bolag.
Affärsplan
Verksamhet och affärsidé
Bellpal säljer och utvecklar moderna larmklockor vars mjukvara och användningsområden är ämnat som stöd i äldrevård och omsorg. Klockorna är kopplade till BellPals SaaS-baserade plattform BellPal Assured Living Platform som kombinerat med mobilapplikation (app) och larmcentral skapar ett skyddsnät för användaren. Användaren abonnerar produkten på månatlig basis till ett paketpris där hårdvara (klockan) och mjukvara ingår. Kundsegmentet avgränsas till äldre slutkunder där armbandsurets grafisk utformning svarar till den stigmatisering som associeras med traditionella fallklockor och signaleringen av svårigheter att leva ett självständigt liv. BellPal riktar in sig på det omsorgsgap som uppstår då utmaningarna att upprätthålla sin livsstil och livskvalité fordrar allt mer hälsostöd och trygghetsfunktioner.
BellPal verkar inom två överlappande affärsområden. Dels finns det ett B2B- och B2C-segment för armbandsur med tillhörande SaaS-plattformen i sin helhet, dels finns det ett B2C-segment för produkterbjudandet i dess mer fristående komponenter. BellPal benämner dessa områden såsom BellPal Assured Living Platform SaaS och Enabling Solutions respektive där den sistnämnda omfattar uthyrning av licenser. Gemensamt för båda är att de bottnar i samma uppsättning av grundkapaciteter och resurser.
Strategi och målsättning
BellPals strategi är att med svensk ingenjörskonst utveckla tekniska lösningar för att öka livskvalité, trygghet och stöd för omsorg i vardagen. För att lyckas med detta är målsättningen att etablera en omfångsrik trygghets- och omsorgsplattform som progressivt adderar tjänster och produkter efter affärsmässiga grunder och kundbehov.
Produkterbjudande
BellPals produkterbjudande består av en kombination av mjukvara och hårdvara, där hårdvaran är en teknisk modul med design-synpunkter, och mjukvaran består av av egenutvecklade AI-logaritmer. BellPals logaritmer kombinerar teknologi om rörelsesensorer, Bluetooth och GPS-positionering för att alarmera och upprätta kommunikation vid fallolyckor. I samverkan mynnar huvudprodukten, trygghet, och dess tekniska specifikationer, ut i ett estetiskt formgivet armbandsur.
----------------------------------------
Disclaimer
Denna publikation (nedan ”Publikationen”) har sammanställts av TradeVenue AB (nedan ”TV”) exklusivt för TV:s kunder. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser kan således inte garanteras. TV kan låta medarbetare från annan avdelning eller analyserat bolag (nedan ”bolaget”) läsa fakta eller serier av fakta för att få dessa verifierade. TV lämnar inte i förväg ut slutsatser eller omdömen i Publikationen. Åsikter som lämnats i Publikationen är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av Publikationen och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer att vara i enlighet med åsikter framförda i Publikationen.
Informationen i Publikationen ska inte uppfattas som en uppmaning eller råd att ingå transaktioner. Informationen tar inte sikte på enskilda mottagares kunskaper och erfarenheter av placeringar, ekonomiska situation eller investeringsmål. Informationen är därmed ingen personlig rekommendation eller ett investeringsråd.
TV frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på denna Publikation. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Placeringen kan öka eller minska i värde eller bli helt värdelös. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden.
Den i Publikationen lämnade analysen har utförts i enlighet med villkoren för tjänsten Emissionspaket som TV utför åt analyserat bolag. TV erhåller ersättning för nämnda tjänst från det analyserade bolaget. TV betalar ersättning till den analytiker som har sammanställt Publikationen.
Publikationen får inte spridas till eller göras tillgänglig för någon fysisk eller juridisk person i USA (med undantag av vad som framgår av Rule15a –16, SecuritiesExchange Actof1934), Kanada eller något annat land som i lag fastställt begränsningar för spridning och tillgänglighet av materialets innehåll.
Varken TV eller de personer som sammanställt denna publikation har innehav (varken långa eller korta) i analyserat bolags emitterade finansiella instrument överstigande 0,5 % av det analyserade bolagets aktiekapital.
Analytikern som har sammanställt denna publikation äger inga aktier i bolaget.
Inbjudan till presentation av BellPal
Investera i klockan som räddar liv!
Care-tech-bolaget BellPal går mot börsen och just nu pågår en emission inför noteringen Q1 2022. Bellpal säljer och utvecklar larmklockor som med tillhörande omsorgsplattform skyddar användaren mot plötsliga olyckor. I ett första steg används artificiell intelligens för att upprätta kommunikation med larmcentral och anhöriga vid e.g. fallolyckor.
David Ziemsky, grundare och VD, håller en presentation av bolaget och dess framtida planer på onsdag den 24 november kl 14.00.
→ Klicka här för att delta:
→ Teckna units här: