Aktieinkomster
Likes
791
Antal inlägg
1332
Följare
66
Medaljer
0
Om användaren
Jag är en investerare, entreprenör och företagare med ett stort intresse för investeringar och ekonomi. På min blogg här kommer ni att få följa min resa och min utveckling gällande just mina olika investeringar och mitt företagande. Skrivandet är en stor del av min vardag så ni kommer nästan kunna följa mig och mitt företag i realtid, varje dag.
Kontakt email

RSS

RSS feed
5 dagar

Telekom är en hel djungel- vart ska man investera?

Jag personligen har alltid varit ett stort fan av telekombranschen ur ett investeringsmässigt perspektiv. Jag ser det hela som väldigt enkelt då användandet av mobila enheter och just nu kanske framförallt datakapacitet hela tiden ökar och kommer att öka under en lång tid framöver. Just nu är det självklart för det flesta av oss att ha en uppkopplad mobiltelefon tillgänglig var som helst och när som helst. Men det hela kommer bli bra mycket större än så då det inte bara kommer vara t.ex. då våra mobiltelefoner som är uppkopplade utan i framtiden kommer i princip varje teknisk apparat och maskin vara det, alltifrån bilar till köksutrustning och ytterdörrar med mycket mera. När man ser det hela på det sättet så behöver man inte tänka speciellt länge för att inse att då t.ex. telekombolag måste och kommer spela en stor roll i den här utvecklingen då det är dessa bolag som ska tillhandahålla med all datatrafik. Men även om potentialen här är enorm så är det inte alla telekombolag som lyckats eller kommer lyckas att ta till vara på den potentialen och just nu är faktiskt hela branschen en enda stor djungel ur ett investeringsmässigt perspektiv vilket gör det väldigt svårt att veta vart man ska placera sina pengar de kommande 10-20 åren men det tänkte jag kika lite på nu i det här inlägget.

Till att börja med är det mycket som har hänt inom den här branschen under de senaste åren. Det som drog in pengar för några år sedan kan man inte längre ta betalt för och marknaden har överlag blivit väldigt snårig. Kollar vi t.ex. på Sverige så trodde nog ingen att det skulle vara gratis att ringa och skicka sms från våra mobiltelefoner för tio år sedan, men så blev fallet. Visserligen har operatörerna bakat in dessa kostnader i abonnemangen där de säger att man enbart betalar för surfen och datamängden som man använder men i stora drag var det ett skifte som kom ganska så plötsligt när dataanvändningen började öka i vårt samhälle.

Sådana här förändringar är ett bevis på att saker och ting kan och kommer förändras snabbt i sådana här snabbväxande branscher och därför blir det hela lite svårare ur ett investeringsmässigt perspektiv.

Men om ni frågar mig så är det inte de stora och väletablerade I-länderna som sitter på den stora potentialen på telekommarkanden. Den här typen av marknader fungerar som en bra grund att stå på då kassaflödena där kan hållas ganska så stabila, även om priskrigen mellan operatörerna hela tiden kommer äga rum. Anledningen till att jag säger det här är för att vi människor i samhället som redan har ett välutvecklat telekomnät börjar bli ganska så mättade. Vi har vant oss vid att t.ex. hela tiden ha våra mobiltelefoner och datorer uppkopplade till ett rimligt fast pris och även om vi i framtiden kommer vilja alltifrån våra bilar och hushållsmaskiner med mycket mera uppkopplade så tror inte jag att betalningsviljan kommer hänga med i samma takt. Så om ni frågar mig är det här operatörerna som kommer få ge vika för kunderna och fortsätta erbjuda allt-i-ett-lösningar till ett rimligt fastpris, även om det som de måste leverera kommer öka markant.    

Av den anledningen anser jag också att den stora potentialen verkligen finns hos utvecklingsländerna då operatörerna och nätägarna där kommer kunna göra exakt det som de gjorde i Sverige och andra idag välutvecklade länder inom det här området för X anta år sedan. I sådana regioner kan de nämligen börja pusha ut standardtjänster som t.ex. mobiltelefoni och sms med mer från början och då även ta betalt för minsta lilla tjänst. Betalningsviljan och förmågan kan dock ställa till lite problem i sådana här områden i första hand men det kan också räddas av volymerna som kan skruvas upp markant redan från början. Självklart kommer även sådana regioner och områden att mogna efter X antal år och bli exakt som i Sverige men det är enligt mig kanske 10-20 år bort och under den tiden är det just telekombolag med en relativt stor inriktning mot utvecklingsländer som man ska satsa på och det av den enkla anledningen att de kan göra exakt som de eller andra bolag har gjort i Sverige under t.ex. de tio senaste åren.

En intressant reflektion som jag själv upplevde i somras när jag reste runt i större delar av Europa var att så fort man kommer utanför de lite större och mer utvecklade länderna så får man se prov på det här. Om vi t.ex. tar Kroatien så var det där inte fokus på surf och data och där betalde man fortfarande för varje enskilt samtal och sms och det framförallt då näten inte var så pass utvecklade än så man kunde inte använda tjänster som går över internet för samtal och meddelande i samma utsträckning som vi gör i Sverige. Sedan har ju många länder i just Europa kommit ljusår längre än länder i t.ex. Afrika men många är fortfarande långt ifrån Sverige och bara en sådan sak visar att det fortfarande finns en enorm potential inom den här branschen.

Slutligen har jag själv i min utdelningsportfölj innehav i Millicom som riktar sig mot Centralamerika, Sydamerika och Afrika samt Tele2 som har en stabil grund i Sverige men också en hel del potential i t.ex. Baltikum. Via dessa innehav tycker jag själv att jag får just en stabil grund att stå på inom branschen men också får ta del av den potentialen som faktiskt finns.

 

Vad tror ni om telekommarkanden och har ni några favoritbolag inom sektorn?
 

David        

4 april

A1M Pharma- En miljardmarknad öppnar upp sig

A1M Pharma är ett läkemedelsbolag som utvecklar läkemedelskandidaten ROSGard, vilket i tidiga studier har visat sig återställa nedsatt njurfunktion. Det tänkta användningsområdet är njurskydd vid strålbehandling och behandling av havandeskapsförgiftning.

A1M Pharma genomför just nu en offensiv nyemission där målet är att ta in 122,9 MSEK (plus 41,0 MSEK vid fullt utnyttjande av teckningsoptioner). Pengarna ska användas till att inleda Fas I/II-studier inom njurskydd vid strålningsbehandling under år 2018. Målsättningen är att presentera preliminära resultat redan i slutet av 2018 för att kunna slutföra förhandlingar om ett licensavtal med ett internationellt läkemedelsbolag.

I videoklippet här nedanför kan ni kolla in Oscars (vd på TradeVenue) bolagsträff med A1m Pharma och dess ordförande, Martin Austin. Ni kan även kolla in TradeVenue:s kompletta bolagspresentation av A1M Pharma på Emissionsbloggen här

 

Men nu tänkte jag gå vidare och kolla lite på hur A1M Pharma ser ut ur ett investeringsmässigt perspektiv just nu, både och med den pågående nyemissionen samt den närmsta tiden efteråt.  

 

En attraktiv värdering och riskprofil:

Så som läget ser ut just nu för A1M Pharma kommer bolaget efter den här nyemissionen kunna bedriva sin verksamhet fullt ut tills produkterna ska ut på marknaden utan nya emissioner eller kapitalrundor.

Det i kombination med potentialen som kommer ifrån att bolaget nu när de får in pengar planerar en offensiv framfart med framtida tester på människor och lansering av sina produkter medför att dagens värdering känns väldigt attraktiv. Även ett deltagande i nyemissionen där man får teckna en ny aktie för 0,75 kronor känns lockande.

Bolaget medför visserligen en ganska så hög risknivå då produktportföljen är väldigt koncentrerad men efter lyckade förkliniska studier som nu ska övergå till Fas I/II-studier vilket innebär tester på människor och att dessa kommande studier kommer vara finansierade via pengarna från nyemissionen drar ner risken ganska så rejält.            

 

En enorm marknad:

Om vi övergår till att kolla på den potentiella marknaden för A1M Pharma så uppgår den på lite längre sikt nästan till 20 miljarder dollar. Här är visserligen marknaden för njurskydd vid strålbehandling som nu är bolagets främsta inriktning ganska så lite om man jämför med marknaden för havandeskapsförgiftning som kommer vara bolagets mer långsiktiga mål.

Att lansera sådana här produkter på läkemedelsmarknaden är i de allra flesta fall en väldigt kostsam process, även om man utvecklat färdigt själva produkten och fått alla tillstånd och så vidare. Av den anledningen kommer A1M Pharma att satsa på att knyta strategiska partnerskap med andra företag inom branschen för att licensera ut sina produkter och det tror jag kommer vara en avgörande framgångsfaktor för bolaget. De har insett sina begränsningar när man är ett så passa litet läkemedelsbolag och istället för att föra sig själva mot branta stup där man kanske klarar fallet och kommer tillbaka starkare än tidigare så väljer man att ta det säkra före det osäkra och det bör ses som en riktigt bra styrka och bra ledarskapsförmåga i bolaget.         

 

I pipelinen:

Om vi avslutningsvis även ska ta oss en titt på vad som ligger närmast i tiden och som kommer vara av intresse för oss investerare så kommer A1M Pharma att genomföra ett listbyte från AktieTorget till Nasdaq First North inom 1-2 månader nu efter nyemissionen.

Kollar vi på själva forskningen och utvecklingen av bolagets produkter så kommer år 2017 bestå av framförallt uppföljning av bolagets läkemedel, ROSGard och sedan även tillverkning av det. Sedan står även fler förkliniska studier på bland annat djur på schemat och allt det för att förbereda de kommande studierna på människor som kommer börja ta fart under år 2018.

Med andra ord har vi investerare alltså en rad potentiella triggers och stora händelser framför oss på en ganska så kort tid framöver så mycket kan komma att hända, både inom bolaget och för aktien framöver.    

 

I samarbete med Laika Consulting och A1M Pharma.

21 september 2016

Framtiden flyttar in på den svenska telekommarknaden

Jag har den senaste tiden vid ett par tillfällen skrivit om bolaget, Wifog. Ni hittar min bolagsgenomgång här och min kommentar om bolagets mest spännande kvartalsrapport någonsin här.

I de tidigare inläggen har jag nämnt att Wifog har haft ett väldigt stort samarbete med Tele2 på gång och nu har faktiskt det trätt i kraft på riktigt. Med andra ord har nu Wifog alltså på allvar börjat ta framtiden in på den svenska telekommarkanden och jag tror att de föregående kvartalet som klassades om det mest spännande i bolagets historia så här långt inte kommer vara någonting alls mot vad som komma skall nu.  

I stora drag går det här samarbetet ut på att Tele2:s kunder får möjligheten att bli av med hela eller delar av sin telefonräkning via Wifogs tjänster, vilket kan handla om poäng på shopping som kan utnyttjas, poäng via marknadsundersökningar och poäng via att titta på reklam m.m. och då på så sätt kan alltså kunderna finansiera sina mobilräkningar via dessa intjänade poäng.

Wifogs vd, Peter Håkansson sa enligt mig någonting riktigt bra i och med att det här samarbetet sjösattes. Han sa nämligen att ”det SAS Eurobonus har gjort för affärsresenärer vill och kommer Wifog göra för alla svenskar med mobiltelefon” och kollar man på hur lyckat SAS Eurobonus faktiskt blev och är så ser framtiden helt klart ljus ut för Wifog.

 

Det vore väldigt roligt att höra era tankar om den här förändringen som är på väg att ske på t.ex. telekommarkanden, vad tror ni om den? Tror ni att den verkligen är framtiden? Diskutera gärna vidare det med mig i kommentarsfältet här nedanför.

 

David 

Taggar (forum): 
Taggar (blogg): 
29 juni 2016

Analys: SolTech Energy- Ett intressant case men riskerna finns

SolTech Energy utvecklar solenergisystem som är en del av en fastighets yttre skal i form av ett tak eller en vägg i glas och dessa fungerar både som klimatskydd och solfångare för produktion av värme, varmvatten och elektricitet.

Senast idag fick SolTech en order på nästan 70 miljoner kronor (börsvärdet ligger på cirka 390 miljoner kronor) så mycket ser helt klart intressant ut och dessa faktorer samt även de risker som finns kikar jag på här nedanför.

 

Nytänkande och innovativt:

SolTech är helt klart ett väldigt nytänkande och innovativt företag som har potential att ta det här med solenergi till en helt ny nivå. Att integrera solenergisystem i fasader och tak hos olika byggnader istället för att installera externa och utanpåliggande system är helt klart framtiden och den stora frågan i det här fallet är om det är just det lilla svenska bolaget, SolTech som kommer leda den framfarten.   

Men även om alltifrån tankesättet, arbetssättet och visionerna inom bolaget är innovativa så handlar det i slutändan ändå om produkternas kvalité och potential på marknaden. Styrkan hos just SolTechs produkter ligger i att de passar för i princip alla typer av fastigheter, oavsett om det rör sig om hotell, hyreshus, skolor eller villor med mycket mera. Hela SolTechs grund kommer från forskning på Kungliga Tekniska Högskolan och det är en väldigt viktig detalj då SolTech därmed har forskning och utveckling enda in i benmärgen och det kommer vara extra viktigt med tiden då fokus även kommer behöva riktas mot att ha de mest effektiva produkterna och inte bara de mest användbara rent installations- och driftmässigt.

 

Helt rätt inför framtiden:

Som sagt så är SolTech helt klart ett bolag som ligger rätt i tiden och inte bara för att solenergi är en av framtidens stora energikällor utan också för att det egentligen är först nu som det på allvar börjar bli kommersialiserbart med solenergi. Många bolag har försökt att satsa tidigare men då har marknaden helt enkelt inte varit mogen. Men när de kommer till SolTech så ligger de väldigt bra till rent tidsmässigt och om SolTech kan hålla ut och fortsätta satsa under framförallt de kommande 5-10 åren kommer de helt klart ha chansen att bli en av de stora aktörerna inom sitt område som då är integrerade solenergisystem.

Kollar man på enbart marknaden för solenergisystem så räknar man grovt med att solenergi kommer vara den största energikällan i världen om cirka 30-40 år. Det är dock räknat med den tidigare och dagens utveckling och eftersom att både utvecklingen och tillväxten med stor sannolikhet kommer skalas upp markant för varje år som går så kan solenergi uppnå det betydligt tidigare, kanske till och med om drygt 20 år.

Bara den här marknadsfaktorn är såklart någonting som talar väldigt mycket för SolTech men man ska samtidigt inte sticka under stolen med att det är många företag som sysslar med solenergi och som vill ha sin del av marknadsandelarna och på den globala marknaden är SolTech än så länge en väldigt liten aktör men som sagt med stora visioner och framtidsplaner.

 

Satsning på rätt geografiska områden:

En detalj som dock talar för SolTech rent marknadsmässigt är deras satsningar rent geografiskt så här långt. Kina är idag det land där solenergi växer mest, snabbast och där det satsas mest på energiformen och det är också där SolTech riktar en stor del av sina satsningar nu.

Dessa satsningar sker via ett samriskbolag tillsammans med ett annat kinesiskt solenergiföretag och för SolTechs del är det helt klart Kina som är nyckeln till framgång. Eftersom att Kina är världens största marknad för solenergi så kommer man få ett enormt försprång på den övriga globala marknaden om man väl lyckas där.

Under de kommande åren är det alltså Kina som man måste hålla koll på när det gäller SolTech och även om dagens order på nästan 70 miljoner kronor från Kina är ett steg i rätt riktning så kommer det krävas mycket mer än så. Dessutom är den här ordern fördelad på 20 år, alltså 3,5 miljoner kronor om året så när man ser det ur det perspektivet har SolTech en lång väg kvar att gå, även om marknaden såklart gillar den här ordern och trycker upp bolagets aktie rejält idag.

Men om SolTech på allvar börjar ta sig högre och högre upp i Kina finns det även potential för att lite mindre beställningar till från t.ex. svenska fastighetsägare, villaägare och jordbrukare börjar rulla in per automatik och även om det är större försäljningar som kommer dra in de stora pengarna så kan man inte underskatta uppbyggandet av ett sådant lite mindre flöde då det i längden också kommer kunna dra upp volymerna rejält.

 

Hög risk:

Även om potentialen inom SolTech är ganska så genomgående, i alla fall på pappret och rent teoretiskt så bör det även understrykas att även riskerna är höga. Den största riskfaktorn i dagens läge är att SolTech är ett litet svenskt bolag som hela tiden måste ligga i framkant rent produkt- och teknikmässigt för att kunna konkurrera på den globala marknaden.

Även den hårda satsningen på Kina kan ganska så lätt börja röra sig i fel riktning då konkurrensen där är stenhård, både rent produktmässigt och prismässigt.

Kollar man på den finansiella biten så kan även det bli en kritisk faktor för SolTech då man som sagt hela tiden måste se till att ligga i framkant gällande utvecklingen och det kostar alltid en hel del pengar.     

 

En liten del av portföljen:   

Kollar man på risk/reward-profilen för SolTech så ser den ändå onekligen bra ut just nu. Den finansiella biten ser just nu nämligen ut att fungerar ganska så bra med hjälp av bland annat ett visst växande kassaflöde samt via en obligation som SolTech har ställt ut. Just för stunden säkrar det även utvecklingsbiten och gällande riskerna i Kina så är det helt enkelt någonting som man som investerare måste acceptera för det är just dessa satsningar som mer eller mindre gör SolTech och drar upp potentialen till de höga nivåer som faktiskt är aktuella idag och sådan marknadsrisk finns alltid när ett bolag satsar på nya marknader, både hos små och stora bolag.

Med en attraktiv potential och en risk/reward som känns kontrollerad är SolTech helt klart ett intressant tillväxtcase om man vill exponera sig mot ”den nya solenergimarkanden”, speciellt om man är villig att ta lite högre risk och då även komma åt en högre potential rent aktiemässigt än i de lite större och mer etablerade bolagen som på något sätt sysslar med solenergi.    

Jag anser dock att det finns två viktiga detaljer vid en investering i SolTech. Den första är att man är långsiktig och ger bolaget tid att växa och etablera sig. Den andra saken är att man enbart bör exponera en liten del av sin portfölj mot SolTech då bolaget som sagt är väldigt litet än så länge och att det finns en hel del konkreta risker. Avslutningsvis kan det även vara klokt att avvakta några veckor med en investering tills haussen kring den här nya ordern från Kina har lagt sig en aning och aktien antagligen har sjunkit ner till något lägre nivåer igen.

 

 

Trevlig onsdag!
David   

Taggar (blogg): 
20 juni 2016

Analys: ICA Gruppen- Kostsamt men framåt

I det senaste veckobrevet blev ICA Gruppen veckans företag och nu tänkte jag att det skulle passa bra att även dela med sig av den bolagsgenomgången här på bloggen. Om ni vill ha sådana här bolagstips med mycket mera löpande varje vecka så kan ni anmäla er till utskicken helt gratis här.

 

Den här veckans företag i veckobrevet blev alltså ICA Gruppen som vi både tycker står inför stora utmaningar och en väldigt intressant framtid och som dessutom värderas ganska så attraktivt just nu.

 

Renodlar:

För ett tag sedan meddelade ICA Gruppen att de har inlett en process där de ska renodla sin verksamhet och enbart satsa på kärnverksamheten som är dagligvaror och på saker som kan kopplas samman med den verksamheten. Det har redan nu medfört att ICA Gruppen är på väg att bli något mycket större än ”bara” den största dagligvarukedjan i Sverige.

I många ICA-butiker eller i alla fall i anslutning till dem kan man nu för tiden hitta alltifrån apoteksvaror (till stor del tack vare deras köp av Apotek Hjärtat) till heminredning (via deras köp av Hemtex) och även om många har varit skeptisk till den här utbyggnaden av affärsmodellen och affärsområdena så har den här något amerikanska modellen där man ska kunna handla allt på ett och samma ställe tagits emot väldigt bra så det kan helt klart vara sådana här satsningar som kommer kunna ta ICA Gruppen till nästa nivå på en annars ganska så trögväxande marknad.     

 

Effektivisering:

En annan sak som kommer kunna lyfta ICA Gruppen i längden är den pågående digitaliseringen av hela dagligvarumarkanden. Även om marknaden inte direkt växer bara för att människor börjar handla mat med mera på internet så medför det här i längden att ICA Gruppen kommer kunna effektivisera sina processer och dra ned på kostnaderna ganska så rejält och det här är en faktor som underskattas ganska så markant av marknaden.

Även om kampen på internet har hårdnat rejält bara under de senaste månaderna så har just ICA Gruppen här många fördelar. De har t.ex. en lång erfarenhet av verksamheter på internet och dessa kunskaper kan de nu använda sig av nu när även dagligvarudelen ska till internet på allvar.    

 

Tålamod krävs:

Man ska dock inte sticka under stollen med att det är väldigt långsiktiga processer som ICA Gruppen nu har inlett, både gällande renodlingen av verksamheten och digitaliseringen. Det kommer ta många år innan allt kan kopplas samman och flyta på lika bra som dagligvaruhandeln har gjort under alla år men det är också just det som gör att potentialen inom ICA gruppen stiger och i alla fall enligt oss är högre än hos t.ex. Axfood.

Dagens värdering känns som sagt också ganska så attraktiv och ICA Gruppen är ett sådant bolag som man ska passa på att köpa när det mer eller mindre ratas av marknaden. Om man har tålamod och kan hålla huvudet kallt så under en längre tid så kan det helt klart vara intressant att nu börja kolla på ICA Gruppen men tålamod är verkligen A och O här. Det har vi t.ex. klart och tydligt fått se idag när bolaget meddelade att de kommer sälja av inkClub med en förlust på ungefär 30 miljoner kronor. Men om man som vi tror på gruppen ur det längre perspektivet kan man under tiden ta del av direktavkastningen från utdelningarna på nästan 4 % varje år och bara det känns väldigt attraktivt.    

 

 

David 

7 juni 2016

Dagens snackis: En fullskalig e-handel för mat

Dagens snackis blev idag att dagligvaruföretaget Axfoods matvarukedja, Hemköp kommer lanserar en e-handel redan nu efter sommaren. Där ska kunderna kunna beställa varor samt färdigplanerade matkassar.

Axfood sa för några månader sedan att de skulle ta sig in på den digitala marknaden och att man hade inlett ett fåtal tester. Dessa tester såg då dock ganska så små ut så att en sådan här fullskalig lansering kom så pass fort blev verkligen en riktig snackis idag.

Nu blev även Axfood som börsbolag ett ännu mer intressant case på lång sikt, eller vad tycker ni?

 

Trevlig kväll!
David 

1 juni 2016

Veckans videoklipp: IT-entreprenören- Så funkar startup-scenen i Kina

Startups och Kina är två väldigt omtalade ord i ekonomikretsar just nu och har även varit det under en ganska så lång tid. Däremot skiljer de sig väldigt mycket åt ur det ekonomiska perspektivet just nu då startups nästan alltid förknippas med hög tillväxt och goda framtidsutsikter medan Kina just nu förknippas med problem och en minskad tillväxt m.m.

Men kanske kan de här två gå hand i hand och skapa en perfekt kombination och kanske är det just startups som kan få igång  tillväxten i Kina igen. Det får ni nu i veckans videoklipp här nedanför skapa er en egen uppfattning om för klippet som nästan är 6 minuter långt fokuserar på just startup-scenen i Kina.

 

 

Ha en fortsatt bra kväll!
David 

30 maj 2016

Dagens snackis: En ny miljardorder för SAAB

Dagens snackis idag blev att försvarskoncernen, SAAB meddelade att de fått in ytterligare en miljardorder och den här gången gällde det flygburen övervakning.

SAAB känns nu helt klart som ett av de mest attraktiva företagen på den svenska börsen och det är konstigt att marknaden till viss del fortfarande underskattar bolagets aktie på börsen.

Om koncernen fortsätter att plocka hem miljardordrar i det här tempot så kan SAAB mycket väl bli nästa svenska exportsuccé igen, flera gånger om.

 

Vad tycker ni om SAAB ur ett investeringsmässigt perspektiv?

 

 

David

25 maj 2016

Dagens snackis: Dubbelt upp från Scania- 5G och självkörande lastbilar

Idag blev dagens snackis dubbla händelser i vårt tidigare svenska börsbolag, Scania. Bolaget började nämligen med att meddela att de tillsammans med Ericsson kommer bli ett av de första företagen i världen att börja använda sig av 5G och det inom deras system för transportkommunikation.

Dubbelt upp blev verkligen dubbelt upp då de sedan även meddelade att de kommer inleda tester för självkörande lastbilar redan nu i år. Testerna kommer att inledas inom gruvsektorn och sedan byggas vidare på därifrån.

En dag som denna kan man inget annat än att tycka att det är lite synd att vår tidigare svenska stolthet nu inte längre är svenskt och går att investera i på börsen i Sverige. Eller vad tycker ni?

 

David 

Taggar (blogg): 
14 maj 2016

Axfood eller ICA Gruppen? Valet kan bli viktigare än någonsin...

Dagligvarumarkanden i Sverige har sett ungefär likadan ut under en väldigt lång tid. Det gäller både aktörerna och deras marknadsandelar m.m. men nu är någonting stort på allvar på gång att ske på den här annars väldigt klassiska marknaden.

 

Internet tar över:

Den stora förändring som är på gång på dagligvarumarkanden är såklart att flytten från de gamla klassiska matbutikerna till internet är i full gång. Marknaden för dagligvaror på internet växer med ungefär 30-40 % i årstakt och än finns det mycket att hämta då sådana här verksamheter idag bara utgöra några fåtal procent av den totala dagligvarumarkanden.

Även om hela dagligvarumarkanden aldrig kommer att flytta till internet helt och hållet så tror jag att fördelningen med tiden kommer vara väldigt annorlunda än vad den är idag. På lång sikt tror jag faktiskt att de här typen av handel och konsumtion kan komma att ske till över 50 % på internet, kanske till och med en bra bit mer och då ser man tydligt den enorma potentialen då dagens siffra som sagt bara är några ynka procent.

Vissa hävdar att de inte kommer bli någon skillnad för dagligvarukedjorna då kundantalet fortfarande kommer vara detsamma och att marknaden egentligen inte växer bara för att de flyttar ut på internet. Där anser jag att man gör en stor felbedömning, för även om man har rätt gällande kundantalet så kommer internet och digitaliseringen av den här typen av försäljning och konsumtion kunna medföra att aktörerna kan genomföra en rad effektiviseringar och besparingar och det är där jag anser att den stora potentialen för aktörer som t.ex. ICA Gruppen och Axfood finns.

Vi har redan nu fått se hur lönsam digitaliseringen kan vara för många branscher om man agerar rätt från början och ger satsningarna tid. Men vi har också fått se hur den kan orsaka stora problem, som t.ex. inom banksektorn där de svenska bankerna nu sitter på enorma IT-satsningar för flera miljarder som nu håller på att bli föråldrade och nu blir de omsprungna av mindre aktörer, i alla fall på den digitala fronten. Allt behöver alltså inte bara vara frid och fröjd med digitaliseringen och det är en viktigt detalj att tänka på, inte minst gällande just t.ex. ICA Gruppen om Axfood som fortfarande är inne i ett ganska så tidigt skede av dessa processer.        

 

Både Axfood och ICA gruppen satsar nu:

Om vi kollar på ICA Gruppen och Axfood som är de stora aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige så har båda inte varit lika positivt inställda till internet. ICA Gruppen har däremot redan från början sagt att de ska bli störst även på internet men Axfood har varit lite mer tillbakadragna och i princip sagt att deras verksamhet fungerar bra som den är.

ICA Gruppen har i dagens läge redan kommit en bit på vägen och idag kan man handla på nätet från strax under 200 ICA-butiker vilken kan jämföras med den kompletta skaran som består av över 1 300 butiker.

Mot förmodan har nu även Axfood vi Willys-butikerna tagit sig online, vilket man som sagt inte trodde för inte alls så länge sedan. Men nu har bolaget tvärvänt och säger istället att de vill finnas där deras kunder finns vilket låter väldigt logiskt. Willys satsning är dock lite mer blygsam och omfattar idag endast cirka tre butiker fördelat på Stockholm och Göteborg men om dessa tester som man ändå får se det som blir lyckade så är det inte en alltför vild gissning att Willys kommer att skala upp det hela ganska så snabbt.

Just nu kan vi alltså se mer och mer konkreta satsningar från de två jättarna i Sverige och det tycker jag bådar väldigt gott för oss investerare.

 

Vem blir vinnaren?

Den stora frågan som nu då har dykt upp är vem av dessa två aktörer som kommer bli den riktigt stora vinnaren? Det är väldigt svårt att svara på och till och med att spekulera om. Det man kan se är att ICA Gruppen kanske har snäppet bättre kompetens kring sådana här processer samt även viljan till att göra förvärv på ett annat sätt en vad Axfood har.

Men det finns även en hel del frågetecken inom ICA Gruppen och det är att själva butikerna drivs av enskilda handlare som själva får bestämma om det vill vara med på den här online-satsningen eller inte. Det kan rent teoretiskt skapa en hel del tillväxtproblem för ICA på internet framöver, i alla fall om det skulle visa sig att många handlare väljer att tacka nej.

Även Axfood kommer med stor sannolikhet att stöta på problem och ett som vi antagligen kan se redan nu är att de i början inte visade någon vilja alls till att finas på internet till att nu mer eller mindre tvingas in på marknaden. Sådana satsningar brukar oftast vara väldigt riskabla och dessutom ska heller inte faktorn att de nu ligger en bra bit efter de andra aktörerna underskattas.

 

Det går att hedga sig:

Möjligheterna på den här relativt nya marknaden är alltså enorma med tanke på att dagligvaruhandeln på internet som sagt bara består av några ynka procent av den totala marknaden, rättare sagt till och med enbart 1,7-1,9 %. Men även om möjligheterna är stora så finns det även en hel del frågetecken om man kollar på de stora aktörerna som t.ex. ICA Gruppen och Axfood. Frågar ni mig så är det dock just dessa bolag som jag tror kommer ta över även den här marknaden i längden, om inte på egen hand så via olika förvärv av mindre aktörer. Av just den anledningen har jag valt att på ett sätt hedga mig så att jag inte behöver försöka välja ut den vinnande aktören redan nu. Jag har nämligen investerat i både via min utdelningsportfölj och ur ett långsiktigt perspektiv för jag tror att även om de blir de stora vinnarna eller inte så kommer internet bli det fenomen som tar dessa bolag till en helt ny nivå och in i en ny era och den resan vill jag vara med på.

Sedan får man heller inte glömma bort att det som sagt finns andra intressanta och mindre aktörer på marknaden. På börsen i Sverige är ett alternativ bolaget MATSE som bland annat driver Mat.se och även där är det mycket som pekar åt rätt håll. Jag tror dock som sagt att de stora jättarna kommer börja köpa upp de här mindre bolagen men det återstår som sagt att se.

 

Jag känner mig i alla fall väldigt nöjd med att vara exponerad mot den här snabbväxande marknaden både via ICA Gruppen och Axfood. Hur ser ni på det och hur ser er exponering ut?

 

 

Trevlig lördagskväll!
David 

Taggar (blogg): 

Sidor

Blog Archive

Blog Archive
2017 (153)
Dec (2)

Taggar