
Min blogglista
Blog Archive
Taggar
Other

Platons skuggvärld är verklig?
Eftersom jag har passerat det som Dante Alighieri benämner ”till mitten hunnen” vet jag inte om jag skall anse mig tillhöra det unga eller gamla gardet, likväl ändrar det ej faktum att vi har, sedan de senaste 7-10 åren, verkligen gått från en ekonomi till en annan – den nya. Med det menar jag inte att pengar har gått från fysisk form till att bli virtuella, eller att vi idag har kryptovalutor och blockchain, utan att det är en ny ekonomi. Platon nämner att vi lever i en skuggvärld och även om jag inte vill hävda att han redan 350 f.kr. kunde förutse att vi till stor del gör det är hans tes skrämmande… ja, passande.
Det vi ser, hör och upplever har förflyttats från ”verkligheten” till att istället hamna i den virtuella dito. Förr var du nödgad att besöka banken och träffa din tjänsteman där och först efter att denna tillsammans med sina kollegor analyserat din ekonomiska situation kunde du få ett besked. Detta tog dels tid, dels var det omständligt (för alla parter). Idag är vi, på gott och ont, mycket mer nyttofixerade och förhoppningsvis nyttomaximerade. Tiden det tar att dels ta ledigt från jobbet för att besöka banken och sedan sitta där och svarar på än det ena, än det andra och därefter vänta på ett beslut är till mångt och mycket automatiserad.
Jag har den senaste tiden läst nyttiga inlägg från b.la. Aktieingenjören och Magnus Andersson och de sätter ord på det jag själv har upplevt ju fler månader som har passerats sedan Nintendo släppte sin 8-bitskonsol. Det handlar inte bara om att de ”gamla” bolagen även skall skapa sig en virtuell version, utan vinnarna är de som skapar och erbjuder de legobitar som krävs för att klara av skapandet av denna virtuella klon. Här tycker jag att Eric Vishria, som intervjuades i poden ”Invest Like The Best” avsnitt den 21/7, presenterar det hela bra att bolagen som kommer att vara ännu större de kommande åren är de som skapar legobitarna som de andra, idag ”stora”, måste ha för att bygga sin virtuella version av sig själva. Framtidens bolag använder inte bara mjukvara – de skapar och är denna!
När jag började skriva detta inlägg kom jag över en artikel av Jay Creps, VD på Confluent, som skriver om just morgondagens bolag – Every Company is Becoming a Software Company. Jag rekommenderar var att läa denna, då han på ett pedagogiskt, likväl ingående, sätt redogör för hur vi enbart är i början på vår kära Platos sanna värld – den bortom skuggvärlden.
De som har läst min bok vet att jag skriver om hur människan till sin natur är slö och då menar jag slö. Vi önskar oss högsta, bästa möjliga avkastning mot minsta lilla insats, då energi har varit en bristvara, vilket det inte är idag. Emellertid tror fortfarande vår hjärna det och där står vi. Eller mer korrekt; där sitter vi. Med en Big Mac i ena handen och en milkshake i andra.
Även om det är skrämmande är min tro att vi mer och mer går mot den värld som gestaltas i Pixar’s Wall-E (f.ö. en mycket välgjord och bra film), där människor sitter på en sorts flygande stol som tar dem dit de vill och det mesta upplevs även via VR-glasögon. Visst kommer det alltid finnas subkulturer, med allt från de som tränar och äter ”nyttigt” et cetera, men massan är de som bestämmer och om vi studerar historien kan vi se att det finns många tillfällen då den inte har agerat bra (och såklart finns exempel på motsatsen, ty jag sitter ju här och skriver och du här och läser).
Vad vill jag säga med detta inlägg? Visst kommer många av de bolag vi idag ser som ”de stora” vara kvar, då deras produkter är förutsättningar för vissa av de ”virtuella” dito ska kunna existera. Emellertid gäller inte detta alla och jag tror att när de trettio inom OMX studeras om 10 år kommer vi se flera nya bolag där, såsom just Evolution Gaming.
Nej, det är inte någon livskris e.d. som i filmen This is 40 med b.la. Leslie Mann och Paul Rudd i huvudrollen, utan regeln om 40 är mer till för att applicera när växande bolag i allmänhet, men bolag inom SaaS (Software As A Service) i synnerhet studeras. Helt plöstligt kom det – ty jag hade ej hört talas om denna regel förrän ett par veckor tillbaka och kom då att höra den på en podd och sedan dess har såväl Kreti som Pleti skrivit om den. Jag vet nu att det finns såväl böcker som andra medier om det (härligt att alltid lära sig och med det utvecklas). En bra video om Rule of 40 är denna (3,35 min lång).
Regeln om 40-formeln kräver bara två faktorer, tillväxt och vinstmarginal. För att beräkna denna statistik lägger du helt enkelt till din tillväxt i procentuella termer plus din vinstmarginal. Om din intäktstillväxt är 15 % och din vinstmarginal 20 %, är din regel om 40-talet 35 % (15 + 20), vilket är under 40 % -målet. För att vara en "attraktiv" investering för dig måste summan vara ≥ 40. Det du är på jakt efter är att uppfylla denna formel, som mer utförligt finns förklarat på SaaSholic.com: GP Ratio = Growth Rate + Profit.
Det generella med regeln är att du till och med kan förlora pengar om du växer, vilket mer är en regel än ett undantag för nya och växande bolag. Eftersom det inom SaaS-sektorn letas efter ett monopol går tillväxt före vinst (Netflix, Spotify, Amazon med flera är bara några få av många exempel på detta). Dock är det viktigt att beakta; det är inte så lätt att ”bara sådär” ställa om till vinst.
Få bolag är till en början lönsamma eller vinstgående, vilket faller sig ”naturligt”, då det kostar att växa. Det är också därför som det ofta, i bolags tidiga skede, går att se höga ROC- och ROIC-tal. Det är just i dessa bolag som regflen om det magiska numret 40 är adekvat, för om de växer med en sådan takt och där marginalerna om inte är stigande, så åtminstone inte det motsatta.
Jag satt och studerade lite bolag som mer än väl ryms inom regeln om 40 och förutom bolag såsom Palo Alto och Check Point Software Technologies, vilka jag just nu studerar för ett exempel i min kommande bok, hittade jag Datadog, vilket är ett bolag som jag ännu inte har sett nämnas inom min twitter- tillika bloggsfär(?).
Vilka är Datadog? I sitt prospekt för sin börsintroduktion den 19 september 2019 står följande att läsa: ”Datadog is the monitoring and analytics platform for developers, IT operations teams and business users in the cloud age […] Our SaaS-platform integrates and automates infrastructure monitoring, application performance monitoring and log management to provide unified, real-time observability of our customers’ entire technology stack. Datadog is used by organizations of all sizes and across a wide range of industries to enable digital transformation and cloud migration, drive collaboration among development, operations and business teams, accelerate time to market for applications, reduce time to problem resolution, understand user behavior and track key business metrics.”
Bolaget har växt snabbt och faktum är att de kom till redan 2010, samma år som Shakira sjöng ”Waka Waka”, vilket i min värld känns som igår; fotboll på tv, vänner, grill, allsång och sedan… ja – Waka Waka.
Nåväl – åter till hunden som tycks ha en fäbless för data. I Årsrapporten, som släpptes den 23 april 2020, för räkenskapsåret 2019 framkommer mycket, för bolaget, positivt. De tycks inte lida av växtvärk och beträffande just tillväxt siktar de på att få en sådan via att växa såväl organiskt som via förvärv.
Bolaget har en enorm kundbas, där några bland många är Activision, Samsung, Ferrari, Nasdaq, Tisco och Lego System.
Nykeltalsmässigt är det, likt ofta gällande bolag verksamma inom SaaS, nästa ren och skär sifferpornografi. När bolaget studeras på Börsdata framkommer bland annat följande (R12 månader/3 år):
Soliditet på 75 % (3-årsnitt 62 %), nettoskuld/EBITA -110 (3-årssnitt -109,7), Bruttomarginal 77,2 % (3-årsnitt 76,4 %), omsättning/aktie 1,4 (3-årsnitt 1,11), Eget kapital/aktie 2,69 (3-årsnitt 1,85). Dock är det mycket sämre på ROIC samt ROC, som förvisso är i en tydlig och distinkt stigande grad, likväl just nu på negativa tal.
Även om det just nu har blivit lugnare finner jag öändå en sorts "SaaS-hype", där fler tycks lockas av att bolaget säljer SaaS-tjänster, än till deras egentliga produkt. "Så länge det är just SaaS kan produkten vara vad som helst, för det är ju... SaaS, typ. Just nu tycks råda "mjukvara" eller inget. Är det inte en virtuell produkt som är skalbar likt vore den en lök med oändligt av lager samt fås genom prenumeration kan det lika gärna vara. Jag tror att vi inom 1-2 år kommer att få se vilka SaaS-bolag som är något att betala för och vilka som inte är det, för jag tror nog att det finns såväl ett som två bolag likt det som har skapat appen Bro2Bro i tv-serien "Silicon Valley"... som faktiskt tycks ha haft en verklig föregångare som inspiration!
Det är inte ett bolag som lockar mig (Datadog, alltså), men kanske finns det någon därute som finner det mer lockande? Husdjur tycks ju vara det nya svarta nu…