
Blog Archive
Taggar
Fullbevakade bolag
- Se fullbevakad bolagspresentation
Samhällsbyggnadsbolaget i Norden ABs (SBB) affärsidé bygger på att långsiktigt äga, förvalta och utveckla bostads- och samhällsfastigheter samt driva detaljplansprocesser för bostadsfastigheter. SBBs fastigheter återfinns i svenska och norska städer med underliggande tillväxt, generellt är fastigheterna belägna i när anslutning till ortens centrum med goda kommunikationer.
- Se fullbevakad bolagspresentation
Concejo är ett investmentföretag som genom långsiktigt engagemang i mindre onoterade bolag verkar för tillväxt och värdeskapande. Bolaget investerar huvudsakligen inom industrisektorn. - Se fullbevakad bolagspresentation
Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag som äger, utvecklar och förvaltar fastigheter. Bolaget fokuserar på att utveckla attraktiva stadsmiljöer med blandat innehåll såsom kontor, handel, boende, service, kultur och utbildning. På så sätt skapar Atrium Ljungberg platser där det är attraktivt för människor att vara idag och i morgon. Bolaget är positionerat i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala och har idag ett fastighetsvärde på 40 miljarder kronor.
Other

En tredjedel av alla personbilar som numera införskaffas av svenska folket är privatleasing. Det är på många sätt ett bekvämt sätt att få tillgång till en ny bil via en månadskostnad som man kan hantera. Att köpa en helt ny bil är idag en affär som inte helt sällan tangerar en halv miljon kronor. Det är förfärligt mycket pengar för ett plåtlåda på fyra gummihjul.
För med privatleasing kommer aldrig den fråga upp som måste finnas där när du köper en ny bil - hela prislappen. Det är högst behagligt för försäljaren att slippa prata om sexsiffriga belopp och istället prata om månadskostnaden. Det vill säga: vilken månadskostnad vill du ha? Och vi enfaldiga människor klarar inte av den här mentala biten utan ser tre eller fem tusenlappar som högst rimliga.
Det är kanske också därför som man ska undvika nya bilar helt och hållet. En privatleasad bil lämnas åter efter tre år när man betalat kanske etthundrafemtiotusen kronor, sedan måste man starta karusellen en gång till om man vill ha något nytt att köra i. Köper man en ny bil tar man antingen av surt förvärvade sparslantar som levererar bättre på börsen eller så lånar man till den med räntekostnad därtill. Och oavsett köpt eller lånat så är en ny bil bara blank och fin en gång - i bilhallen.
Just den här helgen vad tidningen extra välfylld med bilannonser. Och nästan alla innehåller både ett privatleasing- och ett låneerbjudande. Och det handlar om månadskostnader som presenteras där mycket spännande döljs bakom kontantinsats, restvärde och restlån. Många låter sig uppenbarligen förblindas av det här.
Därmed inte sagt att privatleasing kan vara billigare än att köpa en personbil, dock oftast under förutsättning att du inte överskrider 1 500 mil per år och är beredd på att hålla vagnen i mint condition. Man hör ofta att minsta repa kan kosta mycket men även däck med högt slitage får man betala extra för.
Privatleasing är nog främst ett sätt att få människor att 'köpa' ny bil oftare. Accepterar man månadskostnaden så är det ju lika enkelt att acceptera den igen. Det bästa argumentet enligt mig att privatleasa sin personbil är våra nyckfulla och verklighetsfrånvända politiker som inte går att lita på. Vilka beslut kring skatter med mera kommer att poppa upp de närmsta åren? Nej, det är nog bättre att hyra sin bil och sedan kunna lämna det åter efter tre år.
Oj, är en tredjedel av folket så korkade att de hyr något som de faktiskt inte har råd att köpa? Illa, riktigt illa. Men, så har de ju även röstat fram sossar, centerpartister och miljöpartister till makten. Så det hänger ihop bra det där.
Mvh investera-pengar.blogspot.se/
Kul att du skriver om detta ämne Per P, det kom som på beställning för min del. Har den senaste tiden funderat mycket över just denna biten då jag funderar på ett bilbyte. Har alltid fått höra av bilkunniga i min släkt och vänskapskrets att det är billigare att köpa bilen, oavsett om man betalar den direkt eller tar exempelvis huslån för att köpa den.
Men jag som kör max 1000 mil per år, tar hörnparkeringar så ofta jag kan och lämnar in bilen till handtvätt etc, funderar på om inte det är bättre att leasa och investera låt oss säga 500.000 istället.
Har aldrig leasat förut men känner nu när vi befinner oss i en föränderlig värld att det kanske inte är så dumt ändå.
Ser fram emot fler kommentarer och råd kring detta ämne.
Det rätta svaret är givetvis att helt enkelt inte slösa bort 500,000 kronor på en bil. Är bilen ett transportmedel som tar dig från a till b så är svaret mycket enkelt. Köp en mycket bra begagnad bil för mycket mindre än den summan. Behöver du en ny bil för att det "känns bra" eller för att det är bra att visa sin upplevda status, då finns det inget som kan hjälpa dig.
Tack Investeraren, om du tittar i trafiken - tycker du inte att det är ovanligt många fina, nya bilar nuförtiden jämfört med för bara några år sedan? En bra begagnad bil med ett antal mil på mätaren är säkert allra billigast över tid.
Tack MissH, Motormännen gjorde en kalkyl 2016 som jag tyvärr inte hittar längre. Och enligt den är privatleasing billigare över tid jämfört med köp - avser ny bil, då.