Aktieinkomster
Likes
790
Antal inlägg
1330
Följare
66
Medaljer
0
Om användaren
Jag är en investerare, entreprenör och företagare med ett stort intresse för investeringar och ekonomi. På min blogg här kommer ni att få följa min resa och min utveckling gällande just mina olika investeringar och mitt företagande. Skrivandet är en stor del av min vardag så ni kommer nästan kunna följa mig och mitt företag i realtid, varje dag.
Kontakt email

RSS

RSS feed
12 februari 2016

Lunchanalys: Kan en Schibsted-modell fungera för Qliro Group?

(Qliro Group gör konstiga satsningar på t.ex. reklam från andra företag på deras sajter)

Qliro Group är en svensk e-handelskoncern som tidigare hette CDON Group. Gruppen består av butikerna CDON.com, Lekmer, Nelly, Gymgrossisten, Bodystore och Tretti och nu för tiden har de även en finansiell avdelning med inriktningar på betalningar m.m. Qliro har under de senaste åren haft enorma problem, både med i stort sett hela organisationen och gällande lönsamheten och så vidare. En rad olika omstruktureringar, nya satsningar, förvärv och sparprogram m.m. har i stort sett inte medfört något positivt än så länge och många börjar nu helt tappa hoppet om Qliro. När så här många försök och metoder inte har fungerat så har det börjat pratas om uppdelningar inom gruppen och i så fall skulle den finansiella biten med Qliros betalningslösningar bli ett eget bolag och de andra e-handelsbutikerna skulle säljas vidare. Det här är dock inget som det pratas officiellt om och innan något sådant sker så har jag en tanke som kanske inte kommer förändra allt men som kanske kan vara någonting för Qliro.

Innan går in mer i detalj på vad jag menar så måste vi ta oss en snabbtitt på den norska mediekoncernen, Schibsted. Schibsted äger idag t.ex. Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Prisjakt, Compricer och Omni med mycket mera och det finns en teknisk detalj i hela deras verksamhet som gjort att de flesta av deras verksamheter har lyckats väldigt bra. Den detaljen handlar om att de är otroligt duktiga på att slussa användare och besökare mellan sina verksamheter och sajter och det är som sagt en av de stora anledningarna till att en stor del av Schibsteds framgångar och framförallt anledningen till att alla deras nya satsningar och förvärv också kan bli mer lyckade en någonsin.    

Schibsted har alltså lyckats skapa en unik samanhållning och samarbetsförmåga som gör att deras verksamheter verkligen drar nytta av varandra och min tanke nu är om det även inte vore ett passande upplägg för Qliro? Likadant som att Schibsted sitter på en bra portfölj inom media så gör Qliro det inom e-handel, även om den såklart inte är lika stor som Schibsteds. Även Qliro sitter på flera bra kundbaser som dessutom helt klart skulle passa väldigt bra ihop med varandra och jag tycker faktiskt att det är lite konstigt att de inte slussar trafiken och kunderna mellan sajterna mer, istället för att t.ex. göra konstiga satsningar som går ut på att t.ex. CDON.com som mest fokuserar på teknik och media helt plötsligt ska börja sälja kläder och andra produkter som inte passar in alls i verksamheten.

Jag har försökt att kolla upp om Qliro har försökt med det här över huvud taget och vad jag har sett och fått fram när jag gjort mina analyser, min research och faktiskt handlat på deras sajter och verkligen studerat dem så kan jag inte se att de tillämpar den här strategin alls, i alla fall inte i någon stor utsträckning. Det är väldigt konstigt då sådana hade varit betydligt enklare att genomföra än många andra förändringar som Qliro har försökt sig på. Men det blir här samtidigt väldigt tydligt att de styrande personerna inte har det rätta tänket för för Qliro eller för den här typen av digitala verksamheter överlag.  

Det som behövs är alltså kanske lite mer tech-tänkande om Qliro ska lyckas vände den här skutan vilket idag uppenbarligen inte finns, i alla fall inte till en tillräckligt hög grad. Tyvärr verkar det inte finnas den viljan hos Qliro rent styrelsemässigt för även om man ser att en viss kompetens finns inom dessa områden så används den inte på rätt sätt eller över huvud taget och det är lika illa det.

Många mindre bolag behöver många gånger tänka och agera mer som storbolagen gör men i vissa fall måste även större bolag backa lite och återigen börja tänka som lite mindre bolag och nästan börja om från grunden. Det är kanske det som Qliro måste börja göra för om de hade varit ett mindre och nystartat bolag hade t.ex. den här ” Schibsted-idén” varit uppenbar och redan implementerad.

 

Trevlig fredagslunch!
David         

Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (153)
Dec (2)

Taggar