PerPenning
Likes
252
Antal inlägg
581
Följare
53
Medaljer
0
Stad
Lund
Om användaren
Tid är pengar, pengar är makt, makt över din tid! För vad är pengar om du saknar tid att använda dem? Får du verkligen ut tillräckligt per penning spenderad? Jag är en knappt femtio år gammal pappa och make med två barn i skolålder, villa, bilar, amorteringar och kostnader - ganska lik många andra i det hänseendet. Vad Per däremot under senare år har insett är att en privatekonomi med mer trygghet, utrymme och frihet är något värdefullt att sträva mot. Många mer än Per behöver sätta sig ned och fundera igenom vilka prioriteringar som är viktigast och vilka som egentligen inte spelar någon roll. För egen del har Per insett att det värdefullaste han äger - tiden - byter han bort mot pengar. Dessa pengar är därför synnerligen värdefulla. Per vill att de ska ge god utväxling - han vill ha mer nytta och glädje per penning spenderad.
Kontakt email

RSS

RSS feed
23 december 2017

Pina

 

Med bara en liten gnutta varseblivning så kan du parera julhandeln. Det handlar om mänsklig psykologi och hur vi uppfattar pengar. Betalningspina, eller Pain of Paying, kan bli din bästa kompis.

 

Ett exempel på detta är att det svider mer för oss att betala med kontanter än med kreditkort. Beklagligt nog är ju kontanter på väg bort men använd knepet så länge det håller - lämna kortet hemma och ha med sedlar istället ut i vimlet.

 

Att betala känns alltid mer eller mindre som en förlust - även om du verkligen köper något du vill ha. Är det någonting 40 år av beteendeekonomisk forskning lärt oss är det att människor hatar förluster mer än allt annat. Med tanke på att de flesta av oss verkar ha en tendens att köpa för mycket saker är det nog bara bra att det verkar finnas en inbyggd nödbroms.

 

Många webbföretag har visat prov på att det går att kringgå the pain of paying på olika sätt. Skype lyckas med detta genom att låta sina kunder förköpa samtal. Målet är alltså att separera betaltillfälle och konsumtion. Spotify är givetvis också ett lysande exempel på detta. Hur mycket hade du njutit av att lyssna på en bra låt om du visste att varje gång du lyssnar på den så dras fem kronor från ditt bankkonto?

 

Butikerna gör allt de kan för att få oss att köpa mycket och mer. Störtexponering, omvägar till varor vi vanligen behöver och godis och cigg vid kassan - de knepen kan vi nog vid det här laget. Däremot lärde jag mig något nytt häromdagen och det är att vi alltid ska undvika att ta upp saker eller föremål i butiken. Då triggas nämligen ett primitivt ägarbeteende - vi vill behålla det vi håller i. Märkligt men inte osannolikt?

 

Läs även andra bloggares åsikter om intressant?

Taggar (blogg): 
22 juni 2017

Shoppinggenen

 

 

Jag trodde aldrig att det skulle bli verklighet men det blev - jag har besökt Gekås i Ullared. Ett shoppingmecka som figurerar med flera egna TV-serier i kanal 5. Ett varuhus där det ibland krävs att man köar för att komma in. En butik med åttatusen numrerade kundvagnar. En affär där kunden enligt statistik plockar på sig varor för femton kronor per minut. En galen plats.

 

Jag är en ganska usel kund om Gekås får avgöra. Kundvagnen på bilden är min efter två timmars shoppande. Tror att jag landade på drygt åttahundra kronor till sist. Det finns få aktiviteter som dränerar min energi som att gå i butiker eller gallerior och Gekås trettiofemtusen kvadratmeter med tusentals besökare var inget undantag.

 

Sportbaren, där inga sportare häckar vill jag lova, tog jag mig sedermera en fatöl Staropramen och pustade ut. Jag vet inte hur många varor jag plockade upp för att de var billiga men som jag lade tillbaka då jag värderade det omedelbara behovet - jag har blivit duktigare, minsann. Och när jag satt där och vilade så insåg jag att jag inte hade sörjt en sekund om någon av misstag tagit min kundvagn och rullat iväg. Det fanns inget som jag inte kunde mista i den. Jo, möjligen femkronan.

 

Gekås speglar på många sätt svenskarnas privatekonomiska verklighet. Före och efter barnbidrag, före och efter lön och dessutom skatteåterbäring påverkar besöksantalet. Julruschen, regniga dagar och sommarmånaderna är också högsäsong. Julklappar, väderlek och semester är shoppingorsaker.

 

Gekås jobbar hårt på att shopping ska vara lustfyllt - därför producerar man en mängd kringaktiviteter och arrangemang så som restauranger, utställningar, camping, hundpassning och vad vet knappt gudarna. Det säljs mycket skräp, enligt mig, och hur hållbart det är med billig nyförsäljning och tydligt agera på volym - 178 000 jultomtar och 61 000 ljusslingor till jul så som exempel - behöver ingen ens fundera på. Vi får väl se hur det ter sig på sikt men det verkar som om svensken gladeligen shoppar vidare utan någon tanke på miljön. Både Gekås och vi kunder kör på med skygglappar monterade.

 

Så som en lagom otäck rysare är det möjligt att se hur köerna ter sig på Gekås via ett par webkameror på den här platsen. Happy shopping!

 

Läs även andra bloggares åsikter om intressant?

Blog Archive

Blog Archive
2018 (5)

Taggar