
Min blogglista
Blog Archive
- Vem är aktiepappa?
- Vem äger vad i svenskt näringsliv?
- Kontakt
- Swedish Wealth Institute – vilken bluff!
- Frihet - Vad är det och vem bestämmer?
- Allt snack om att kliva av börsen är bara trams!
- Balco till börsen med några av de tyngsta ankarinvesterare jag sett.
- Spara eller leva - måste man välja?
- Aktieägarrabatter och aktieägarförmåner
- Hur hög var boräntan 2011?
- LVMH varumärken
- Avanza eller Nordnet - bästa nätmäklaren
Taggar
Other

Idag kan vi läsa om nyheten att LVMH utökar sitt champagnestall med ytterligare ett prestigemärke. Det är rapparen Jay Z:s champagenuhus som man köper in sig i. Det här är en riktigt exklusiv champagne och den kompletterar faktiskt LVMH:s champagner ganska bra i och med att det är ett dyrare vin än deras vanliga champagner. Sen tycker vi kanske inte att den är lika snygg som många andra champagneflaskor men smaken är som baken. Pandemin har påverkat champagneförsäljningen negativt och en nedgång med 18 % borde ha gjort att LVMH ändå har haft ett hyfsat förhandlingsläge.
Sedan tidigare äger LVMH följande champagnemärken:
Mercier
Moët & Chandon
Veuve Cliquot
Ruinart
Dom Perignon (del av Moët)
Krug
Läs mer om LVMH
Årets champagneskörd den sämsta på länge!
Coronaepidemien får oanade effekter för champagentillverkarna
I veckan har de franska vinodlarna i Champagne enats om hur stor skörd dom ska skörda i år och det slutade i en minskning med 22 % jämfört med förra året. Anledningen är att champagnehusen oroar sig för att priserna på champagne kommer falla om årets skörd blir lika stor som förra året. Smart att inte mätta marknaden men samtidigt är det lite udda med denna typ av monopol som bestämmer hur mycket som får skördas.
De stora champagnehusen ville ha ännu lägre skörd medan de små odlarna ville ha större uttag. Enligt våra källor i Champagne är 2020 ändå ett ”dåligt” år pga senaste veckornas värme och sannolikt skulle skörden blivit lägre än förra årets skörd ändå på grund av det. Maximal tillåten skörd är 15.000 kg/ha men det är oklart om man något år tagit ut så mycket. Förra året skördades 10.000 kr/ha och i år har man beslutat sig för 8.000 kg/ha.
Hur påverkar detta då de noterade champagnejättarna?
Inte särskilt mycket är svaret. Av LVMH:s 25 miljarder euro svarade vin och sprit endast för 2,4 miljarder och då är även vanligt vin och sprit medräknat. Kollar vi på Pernod så har dom en rejäl portfölj med sprit och endast två champagnemärken och vi gissar att även hrä står champagnen för en försvinnande liten del av omsättning och vinst. Storsäljare som Absolut, Jameson, Chivas Regal, Beefeater gin borde sälja betydligt mer än Mumm och Perrier-Jouët trots att i varje fall den senare är en underbart vacker och god champagne. Även Lanson BCC, Laurent Perrier och Pommery är noterade champagnehus men dom handlas på en liten udda lista och vi har inte bemödat oss med att kolla upp hur man handlar aktier i dessa bolag. De är dock betydligt mer beroende av champagne än de ovanstående stora jättarna som är noterade på stora börser.
Läs mer om Champagne och investeringar
Champagnetillverkarna eniga om årets skörd
Vi hjälper Avanza och rättar lite kring Diageo
Diageos varumärken
Idag såg vi att Avanza via sin tjänst Placera informerar om att sprittillverkaren Diageo äger kända varumärken som "Smirnoff, Johnnie Walker, Guiness, Moët & Chandon". Men vänta nu tänker ni som läser bloggen flitigt. Äger inte LVMH Moët? Det har ju Aktiepappa skrivit och ja det stämmer. Diageo har massa kända varumärken men dom äger inte Moët & Chandon. Vi kan faktiskt inte hitta någon champagnetillverkare eller champagnehus i deras innehav alls. Kanske en ny nisch för dem att köpa in sig i? Vi vet ju att andra kända sprittillverkare likt Pernod framgångsrikt äger ett antal champagnehus (Mumm och Perrier-Joët) så det finns defintivt möjligheter där. Idag kan vi också läsa att Pernod gör en omvänd vinstvarning.
Nu hoppas vi såklart att Avanza läser inlägget och rättar till uppgifterna.
Läs mer
Pernod gör omvänd vinstvarning - Placera/Finwire
LVMH - Aktiepappa
Oetiska företagen visar hjärta
Både Sverige och världen översköljs för tillfället av domedagsrubriker och det är lätt att dras med i allt det negativa. Därför har vi bestämt oss för att leverera lite goda nyheter till våra läsare. Igår kunde vi läsa hur det tidigare svenska flaggskeppet Absolut vodka har ställt om tillverkningen från sprit till handsprit och hittills levererat 200.000 liter sprit som ska blandas med gel för att få rätt koncistens. Och verksamheten fortsätter så vi vågar tror att den svenska vården kommer klara sig rätt bra genom den här krisen, i alla fall när det kommer till just handspriten.
Absolut Vodka är som säkert alla vet ett varumärke som sedan 2008 ägs av den börsnoterade spritjätten Pernod-Ricard. Pernord-Ricard är noterade på Parisbörsen och handlas till kursen 127,10 Euro. De har gått upp 3,59 % idag men det är oklart om det beror på detta initiativ. P/E-talet på 20 är inget som lockar oss även om detta är ett bolag som borde stå sig ganska bra över tid. Vi vet inte riktigt hur deras marknader ser ut och har inte heller gått på djupet i bolaget då det inte är aktuellt med en investering i dem för tillfället.
Samma initiativ har vi även sett hos det franska lyxbolaget LVMH som erbjudit sig att ställa om sin tillverkning från tvål och handkräm till handsprit som ska delas ut gratis till fransmännen. Också ett behjärtansvärt initiativ!
Läs mer
LVMH Retools Perfume and cosmetic factroies to make free handsanitizer
Absolut tillverkar sprit till vården
Glädjande nog var det idag dags att starta en helt ny portfölj för vår minsta lilla familjemedlem. Vi har funderat både länge och väl innan vi bestämt vad det ska bli som vi köper för den här lilla rackaren. Tankarna har gått i banor som att vi vill ha något som hon kan känna igen och ett varumärke som det är roligt att äga. Det är enligt oss viktigare att man som barn lär sig om aktier och företag än att man får en särskild utveckling i aktien. Det är klart att det inte skadar om aktien går bra också men det är faktiskt inte det som är det primära när det handlar om barnsparande. Vi har Resurs Holding som ett exempel. Dem känner man förhoppningsvis inte alls igen och man är definitivt inte kund där. Tesla är också ett exempel men då på det omvända: ett bolag man gärna är kund hos men som vi inte investerar i.
Tankarna har gått kring Ica, Cloetta och Investor men Investors roliga innehav syns inte på samma sätt som tex Ica och Cloetta. Vi ser dessutom gärna at bolaget delar ut en del så att den lille kan se att det trillar in lite pengar emellanåt. Då lär man sig om utdelning och ränta på ränta.
Slutligen har vi landat i att investera i lyxbolaget LVMH med varumärken som Moët & Chandon, Dom Perignon, Hublot, BVLGARI, Hennessy, Louis Vuitton, Marc Jacobs Christian Dior mfl. Ett gäng urstarka varumärken som vi tror kommer vara attraktiva även i framtiden. Sagt och gjort, idag kl 15.58 köpte vi en (1) aktie i LVMH. Första gången någon av oss köper en så liten post någonsin. Aktien köptes i en kapitalförsäkrning och kursen var € 298,65. Strax därefter publicerades LVMH:s rapport för årets första 6 månader och det var ingen dålig rapport. En bra början för den lilla investeraren!