Spartacus
Likes
155
Antal inlägg
488
Följare
44
Medaljer
0
Om användaren
Tankar, noteringar och funderingar om aktier och investeringar.

RSS

RSS feed
12 augusti

Är värderingarna rimliga inom spelutvecklarsektorn?

Sett till de senaste 5 åren så har många dataspelsutvecklare haft en fantastisk utveckling kursmässigt. Vi kan ta tre stora noterade spelutgivarna. De största i Europa och Amerika som exempel.  Activision Blizzard (ATVI), Electronic Arts (EA) och Take-Two Interactive (TTWO).

Kursmässigt så har de sett uppgångar på mellan 6- 9 gånger! i usd räknat. Räknar man med valutarörelserna så har det naturligtvis gått ännu bättre för en svensk investerare.

 

 

Spelsektorn är en sektor med stark tillväxt så att det går uppåt är naturligtvis inte orimligt.  Omsättningsmässigt så landar dock inte bolagen i SÅ stor tillväxt. Under samma senaste femårsperiod som kurserna mångdubblats så pratar vi om en försäljningstillväxt på ca 40% för ATVI och EA. Det något mindre TTWO ligger högre på ungefär det dubbla.

Återköp av aktier ger en skjuts till aktiekurser liksom förbättrade marginaler . ATVI har återköpt en del, men rörelsemarginalerna är dock i princip de samma. EA och TTWO har förbättrat marginalerna en del. Rörelsemarginalerna svänger för en del av dem men brukar ligga mellan 10-30%. När i det övre spannet når alltså ungefär samma rörelsemarginaler som ett bolag som Apple. Apple har för övrigt också växt försäljningen med ca 40% under samma period.

Kan det tänkas att ATVI och EA växt med marknaden i stort? TTWO verkar ha växt mer. Någon extra framgångsrik spelsucce av något slag under perioden kanske?

I mitt tycke så kan inte omsättningstillväxten eller marginalerna förklara mångdubblingen av kursen.  

Tittar då på värderingarna under 2012 och huruvida bolagen var kraftigt undervärderade då. P/E talen är inte alltid bästa måttet men låg i alla fall som median på 21. Det kan väl mycket väl tänkas vara en ok prislapp på bolag inom en växande branch. Vinster varierar dock väldigt inom vissa branscher så en titt på P/S kan också vara bra. Medianvärdet låg på 1,5. Kanske något lågt om man räknar in god tillväxt och förbättrade marginaler, men inte orimligt.

Tittar vi idag på värderingarna så ligger medianen på de tre bolagen P/E  69 rullande tolvmånaders, P/E 34 på förväntad vinst och P/S 6,1.

Varje usd i försäljning är alltså värderad fyra gånger mer i dagsläget än för fem år sedan. En mycket kraftig multipeltillväxt har skett. Kan mycket väl vara så att det är rättvist och bolagen ska växa in i detta. Det har hänt förr, men fallhöjden är också stor. Spelutvecklingsmarknaden är ”het” och det skapar förväntingar.  

Vad tycker du? Är värderingarna rimliga givet förutsättningarna eller orimliga?

7 augusti

En titt på E-sport

Idag drar e-sport (elektronisk sport) tävlingen The International igång i Seattle. Det är dataspelsutvecklaren Valve som är arrangör och eventet har hållits varje år sedan 2011. Det är i Dota 2 man tävlar. Ett lagbaserat action- och strategispel.

 

 

Intresset, likosm prispotterna, i e-sport har vuxit år efter år. Idag kan man följa ett event så som The International via t.ex. Viaplay. De etablerade e-sportslagen är långt ifrån ett kompisgäng som träffats och tränat hemma hos någon. Lika lite som etbalerade fotbollslag är ett gäng som träffas och lirar fotboll på helgerna. Många gånger ägs lagen av kapitalstarka ägare - riktiga spelhus. Där man har olika lag som representerar sig i olika spel.

Namn som TeamLiquid, Cloud9, Virtus.pro, EvilGeniuses mf.l. klingar lite annorlunda än namn som Barcelona FC, Real Madrid och Manchester United. Man är ju inte bunden av något geografiskt ortsnamn utan bara fantasin sätter gränser. Spelartransfers och mycket annat liknar dock gammal jaga-boll-eller-puck-sport ganska mycket.

Intäkter kommer från sponsorer och prispotter, medan kostnader till stor del består av spelarersättningar. En skillnad är dock att någon hemma-arena ej behövs då olika arrangörer står som värdar för tävlingar och events.

Undrar man hur lagen rankas så finns det sammanställt på t.ex. en sajt som Gosugamers. TeamLiquid verkar vara favorittippade till att ta hem segern i The International av döma av rankingen.

I dag kan man även som vanlig dödlig sparare köpa aktier i diverse sportklubbar. Det går vara delägare i allt från NHL-klubben New York Rangers och Knicks till engelska fotbollslaget Manchester United. Dock, så vitt jag vet, så finns det inte något e-sport lag som är direkt publikt noterat. Jag är ganska säker på att det lär säkert bara vara en tidsfråga. Det enda jag inderekt vet om är e-sport laget (huset) The Immortals som mediabolaget LionsGate investerat i.

Vill man exponera sig mot branchen i sig så finns det flera sätt. Antingen i media och strömningstjänster som sänder eventsen och tjänar pengar på den ökade publikintresset. Spelbolagen som utvecklar spelen eller hårdvarubolagen som utvecklar elektroniken som används (och som ofta står som sponsorer och värdar för e-sporten). Ett fjärde är bettingbolag då fler och fler bettingbolag tillåter betting på e-sports spel.

När det gäller media och strömningstjänster så äger Amazon Twitch.tv som är en oerhört stor strömningstjänst. Inte minst för spelrelaterade saker. MTG (Viaplay), Disney (ESPN), Alphabet (Youtube Gaming) är andra exempel på noterade bolag som försöker locka till sig publik (och därigenom reklamintäkter) genom e-sportsrelaterade sändingar.

Spelbolag finns också flera. ActivisionBlizzard, EA Sports, Capcom, Tencent Holdings, Take-Two Interactive och Nintendo är några stora namn. Den påläste kommer även nämna några svenska uppstickare, men så vitt jag vet är det inget svenskt spel som blivit stort i e-sports sammanhang. Jag kan dock ha fel.

Nvidia och AMD är stora noterade elektronikbolag.

För spelbolag så finns t.ex. de klassiska nätbettingsajterna så som Unibet och Betsson. 

Någon ETF som samlar flera av bolagen med exponering mot e-sport i en korg har jag heller inte uppmärksamnmat, men någon rådig förvaltare kommer säkerligen komma med en så småningom.

Vad tror du om e-sportens framtid och investeringsmöjligheter?

4 juli 2016

Investeringar i E-sport

E-sport (elektronisk-sport) är en beteckning på tävlingar som görs i olika sorters data- eller konsollspel.
 

 

Begreppet sägs härstamma från Sydkorea där sporten utvecklades på en större skala. Det var spelet Starcraft, utvecklat av Blizzard, som stenen i rullning. Ett spel där man kan spela en av tre raser, terrans (människor), zergs (insektsliknande, koloni byggande ras) eller protoss (utomjordingar med avancerad teknologi och kastindelat samhälle).
 

Sverige har inte varit sena på bollen heller, relativt resten av världen, utan näst efter Sydkorea så har svensk media varit först ute med att göra TV av större events. Mest täckning av e-sport i TV här har troligen TV4 och TV6 haft, ägda av Bonnier respektive MTG (Modern Times Group).

Största sajten för direktsänd videoströmning av e-sport är Twitch.tv. Sajten lanserades 2011 men står nu för ca 40%! av videoströmningstrafiken i USA. För inte länge sedan köpte Amazon upp sajten för 970 milj usd. Twitch.tv har ca 45 milj unika besökare i månaden.

Även Disneys ESPN sänder en del e-sports turneringar och Alphabet lanserade i höstas Youtube Gaming i ett försök att konkurrera med Twitch.tv.
 

Det finns ett flertal större turneringar. Inte minst Dreamhack Open som arrangeras av det i Malung grundade Dreamhack. Ett sådant där källarprojekt som utvecklats över årens lopp och förra året såldes för 244 miljoner kr till MTG.

MTG har även förvärvat 74% i tyska Turtle Entertainment som driver e-sportligan ESL (Electronic Sports Leage kan jämföras med fotbollens Champions League) samt även inkluderar amerikanska ESEA som utvecklat en teknikplattform för e-sporttävlingar. 2016 förväntas e-sport omsätta ca 1 miljard kr för MTGs del.

Första stora globala e-sporturneringen var World Cyber Games i Sydkorea. I Nordamerika anordnar Major League Gaming spelturneringar i USA och Kanada. MLG ägs efter uppköp av Activision Blizzard. Bland de största e-sportturneringarna i Norden är Fragbites Masters.

Spel som Counter Strike, Star Craft, FIFA, Call of Duty, League of Legends, Hearth Stone, Street Fighter, Super Smash Bros. och Dota verkar vara bland de populärast i e-sports sammanhang. Utvecklade av bolag så som Valve Corporation. Activision Blizzard, EA Sports, Capcom och Riot Games.
 

Ett annat bolag som står bakom många turneringar är Nvidia. Bolaget är egentligen ett elektroniktillverkningsföretag med bl.a. grafikprocessorer i produktlinjen.

Konkurrenten AMD har också försökt hänga på, men har fått se sig bli ganska omkörda av Nvidia. Men framtiden är ju som alltid oviss.

Finns det pengar i e-sport för utövarna då? Ja i alla fall om man tar sig till toppen. Vinstpotten som gick till vinnande lag i International Dota 2 Championship 2015 var ca 55 milj kr. Ranking på lag världen över kan man bl.a. hitta på sajten Gosu Gamers.

I skrivande stund rankar en del svenska lag  bra i t.ex. i spelen Dota (Lag Alliance), Counter Strike (Lagen fnatic och Ninjas in Pyjamas) och Hearthstone (Lag Ostkaka).
 

Det verkar, liksom i all annan sport, att pengarna främst genereras via sponsorer och reklam. Sponsor- och reklampengar i sin tur är ju en funktion av hur mycket publik sporten drar. En växande publikskara lockar in mer pengar i sporten. Jag har sett publiksiffran 200 miljoner för e-sport i nuläget nämnas och att den förväntas stiga till ca 350 miljoner tills 2019. Som alltid är det svårt att veta.

Mig veterligen finns ingen helt renodlad e-sports aktie. Det finns istället bolag som drar nytta av trenden och är mer eller mindre involverade på olika sätt och vis. MTGs satsning har varit märkbar på senare tid då man sålt av tv distributions-kanaler för att istället köpa e-sports relaterade verksamheter.

De noterade bolagen som nämnts ovan är. MTG, Amazon, Disney, Alphabet, Activision Blizzard, EA Sports, Capcom, Nintendo, Nvidia och AMD. Av dem är ju MTG och Disney mediabolag, Activision Blizzard , Capcom och EA Sports spelutvecklingsbolag och Nvidia och AMD elektronikbolag.

Hur går dina tankar kring e-sport? Branschen och dess framtid? Tips på fler noterade bolag som investerar i e-sport?

Blog Archive

Blog Archive
2017 (80)
Oct (5)

Taggar