
Min blogglista
Blog Archive
Taggar
Other

Jag har tjatat om Nintendo sedan mars 2021, då jag började att köpa in mig. Sedan dess har kursen sjunkit. I sin senaste rapport, som jag skrev om, kommunicerade bolaget en minskad guidning för det kommande året och siffrorna visade även en försäljningsminskning jämfört med samma period föregående år. Dock är sistnämnda inget som ska ses som alarmerande med stort ”A”, då 2020 var, som bekant, coronadopat likt för många andra spelbolag. Den nedjusterade guidningen är förvisso inte rolig att ta del av, men det ska då även påpekas att Nintendo är kända för att alltid räkna med det värsta och sedan levereras ”högt” över detta. Med det sagt måste man hålla koll på att EBIT(A) inte fortsätter minska.
Bolaget har under de senaste åren blivit mer och mer duktiga på att bygga och stärka sin digitala plattform och med det ett eget sorts ekossystem, där ditt Nintendokonto länkas till alla dina Nintendokonsoler (Switch, mobil, 3DS et cetera). På plattformen kan du köpa spel och sparutrymme och så vidare, precis som du kan på Xbox (Microsoft) och Playstation (Sony). Övergången från att ha sålt mest fysiska exemplar till att nu sälja digitala sådana har lett till att bolagets bruttomarginal har ökat och den positiva trenden ser ut att fortsätta. Dock finns här ett ”hot” som man som investerare bör vara uppmärksam på. Det är ej stort, likväl närvarande. Detta blev mig uppmärksammat då jag läste på ett forum på en spelsajt (minns, tyvärr, ej vilken).
Ett något löjligt hot, likväl närvarande.
Många, men långt ifrån alla, som spelar Nintendos spel har en stark emotionell koppling till de olika IP:na. Många av dessa ser sig som samlare, såväl hardcore som mer softcore. De har gärna fysiska exemplar av spelen och ofta även böcker, merchandise et cetera. Visst tar Nintendo skapligt betalt för allt krimskrams, men på spelen påverkar det bruttomarginalen. Nu diskuterar jag en relativt liten grupp av hela Nintendos kundstock, likväl är denna del viktig att belysa. Ju fler som vill ha fysiska utgåvor för att dels samla, dels spela och sedan, eventuellt, sälja vidare, desto sämre bruttomarginal.
Nedan är ett litet axplock från den senaste rapporten och som var väntat minskade försäljningen. Anledningen stavas corona och hur pandemin dopat 2020års föräsljning. Detta till trots är det viktigt att följa försäljningen och dess marginaler för att se att den långsiktiga, positiva trenden består.
"In our digital business for the dedicated video game platform, while download-only software for Nintendo Switch and Nintendo Switch Online memberships sold well, sales of downloadable versions of packaged software declined, leading to digital sales of 75.9 billion yen (a decrease of 24.9% year-on-year)." (Q2-rapport, 5 augusti)
Ett mycket mera stort hot
Kina är ett annat hot. Det var först 2014 som Det Stora Landet tillät konsoler och därefter invadera alla de stora, dvs. Nintendo, Sony och Microsoft. De som har sålt mest och flest är Nintendo, som så sent som 2019 skeppade över en miljon Nintendo Switch. Kina är en enorm marknad, men står idag för en betydande liten del av konsoler och därmed konsolspel. Givet att Regeringen inte börjar lägga sig i, som i fallet med PC-spel et cetera, kommer nämnda bolag att fortsätta öka sin försäljning. Först, vid 2014, var bara en bråkdel av spelen godkända – Super Mario Deluxe. Därefter kom b.la. Pokémon och Animal Crossing. Min förhoppning är att Regeringen tillåter alla spel, även de som inte berättar ”en historisk, korrekt skildring av Kina.” Just om Kina och deras historieförvanskning á la Orwells 1984 är kinamedia.se en sida du ska besöka varje dag (länkar här till två läsvärda artiklar; artikel 1 och artikel 2).
Om kina kan begränsa vilka spel som får säljas och när, hur och var spelare får spela måste man som investerare vara beredd på att få vakna upp till hur Landet meddelar att Nintendo är bannlyst. Förklaringarna kan vara många, såsom den japanska invasionen 1937, eller att man bedriver diplomati med ärkefienden USA. Det kan också bero på att Xi jinping fick ett hårdkokt och inte ett löskokt ägg till frukost…
Inget vet vad Regeringen i Det Stora Landet kommer att göra, men som investerare i Sony, Microsoft och Nintendo bör man vara påläst och alert på vad som komma skall, för något kommer att komma. Det kan mycket väl bli som så att Staten kommer hjälpa inhemska kretaörer och bolag att skapa AAAAAA-titlar, för spelsektorn är en marknad som genererar enorma kassaflöden.
Andra hot, som man måste vara uppmärksam på är de mer vanliga; lyckade konsoler, behålla och förädla viktiga IP:n, att filmsatsningarna går bra (dock är jag här inställd på pannkaka givet historiken), att Super Mario Land (Nintendos version av Disneyland) blir välbesökta et cetera.
Att reflektera över known unknows samt unknows unknows är essentiellt för att inte investera för mycket och för fort. De hjälper oss även att vara ödmjuka och inte ta för givet att vi kan allt, likt vore vi Ikaros innan hans flygning…
Få, om ens någon, har inte en sorts relation till figurer såsom Mario och Luigi. Undertecknad kommer ihåg hur han i unga år fick ett Nintendo 8-bitars med Zelda samt Super Mario Bros 3, varav det sista lockade min far så mycket att min mor fick tvinga bort honom så jag och min bror kunde spela.
Sedan dess har mycket vatten runnit under ån och även om jag vill bli nostalgisk och gå in på SNES, Zelda: A link to the past, Metroid, Street Fighter II et cetera kommer jag ej så göra. Fokus är på Nintendo, som grundades redan 1889, och om de är av intresse att investera i.
Enligt sin egen hemsida definierar bolaget sig själva enligt: Nintendo Co., Ltd. med säte i Kyoto, Japan, är ett världsledande företag inom interaktiv underhållning. Nintendo har sålt fler än 4,3 miljarder spel och fler än 692 miljoner spelkonsoler världen över, och skapat älskade frontfigurer såsom Mario och Donkey Kong.
Nintendo har också lanserat välkända spelserier som The Legend of Zelda, Metroid och Pokémon. Nintendo tillverkar och marknadsför spelkonsolerna Wii U, Nintendo Switch, Nintendo 3DS och New Nintendo 3DS samt spel och tillbehör till dem. Därtill har de även merchandise.De främsta konkurrenterna på konsolmarknaden är Microsoft, med sitt Xbox, och Sony, med sitt Playstation. Sedan Sony lanserade sitt första Playstation (PS1) har de intagit toppositionen, medan Microsoft har legat på en god andraplats. Dessa har tagit enorma marknadsandelar från det herravälde som Nintendo hade under det gyllene 1990-talet och min amatörtolkning är att Nintendo var för självsäkra samt hade ätit sig mätta tillika tjocka.
För att använda en sportmetafor ställde de skorna på hyllan och trodde att matchen skulle spela sig själv. När sedan verkligheten kom ikapp dem kom konsolerna Gamecube och Nintendo Wii inte att hålla måttet, även om sistnämnda hade en riktigt fyndig punchline – ”Wii will rock You”. Förvisso sålde dessa konsoler och visst blev spelen belönade med flera och välförtjänta priser, men marknaden suktade efter tung, detaljrik och nydanande grafik – ting som inte var och aldrig har varit Nintendos edge, då de mer fokuserar på spelen och dess innehåll. De skall vara lätta att lära men svåra att bemästra. De ska vara tilltalande för såväl unga som äldre och gärna vara av den sort att hela familjen kan sitta i soffan. Samtidigt som detta inlägg bearbetas kommer nya siffror som tillkännager att antalet sålde Switchenheter nu uppgår till 55,7 miljoner och bland de mest tio sålda spelen är inget skapat av en extern part, utan alla är skapade och ägda av Nintendo! Det spel som har sålts mest är Mario Kart Deluxe 8 och detta spel följs av Super Smash Bros Ultimate samt The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Som anekdot kan nämnas att jag har spelat samtliga och finner dem mycket, mycket bra och välproducerade. De första två titlarna har klarats av, medan det återstår ett par timmar i Zelda (sommargöra). Mer ingående om detta står att läsa i den senaste rapporten, som släpptes den 7 maj 2020.
Nintendo börjar alltmer att återfå gammal styrka och deras intåg på mobilmarknaden tycks gå bra, då deras spel inom denna sektor har genererat över en miljard dollar. Den främsta kassakon är rollspelet ”Fire Emblem Heroes”, som följs av ”Animal Crossing” samt ”Dragalia Lost”. Beträffande Animal Crossing har spelet redan, efter bara två månader, sålt bättre än vad Nintendo hade räknat med för hela spelets livslängd/cykel.
När det såg som mörkast ut kom bolaget att ta sig själva i nackkragen. Sedan kom Nintendo 3DS, 3DS Xl samt Nintendo Switch och plötsligt var bolaget åter på banan. Sedan lanseringen i mars 2017 och fram till april 2020 har bolaget sålt över 53 miljoner konsoler. Detta skall ställas mot PS4, som släpptes 2013 och har sålt ca 106 miljoner exemplar, samt Xbox One, som släpptes 2013 och har sålt ca 46 miljoner exemplar.
Det som lockar mig med Nintendo, förutom den nostalgiska känslan, är att jag tror att de äntligen tycks ha insett att de ständigt måste vara snabbfotade samt att de har en bra diversifiering med såväl konsoler i olika format, där de flesta går att beteckna som handhållna sådana, som med sina spel. Trots att en tidigare kund har spelat Zelda: Link’s Awakening på Game Boy och att det sedan släpps med förnyad grafik och annat ”smått & gott” till en ny konsol tycks kunderna vara beredda att slänga upp sina pengar. Sedan releasen i slutet av september 2019 har denna nyutgåva sålt 4 miljoner exemplar. Samma tendenser syns i flera spel, såsom Mario Kart, Donkey Kong och Smash Bros.
Jag tror att vändningen kom då Satoru Iwata, VD mellan 2002-2015, dog och Mr. Nintendo himself – Shigeru Miyamoto tog över som tillförordnad VD fram till att Shuntaro Furukawa övertog rollen som kapten under sommaren 2018. Det var med Miyamoto som stegen mot de nya innovationerna inom bolaget togs och lika skicklig som han hade varit med alla sina spelskapelser, lika skicklig var han som tillförordnad VD. ”Nintendo makes things that have yet to be seen”.
Att Nintendo även nu har börjat slås sig in på e-sportens arena (ursäkta ordvitsen) gör ej saken sämre. Under detta inlägg kände jag mig nödgad att se delar av världsmästerskapen från 2019 i Super Smash Bros och det tycks krävas en enorm skicklighet i att bemästra detta spel. Jag har själv spelat detta och visst är det ett roligt spel då man, tillsammans med tre vänner, sitter ned med diverse drycker, skön musik och en allmän ”jag ska spöa skiten ur dig”-känsla (samma gäller såklart med spel som Mario Kart och Bomberman). Som denna artikel gör gällande har spelet funnits som e-sport sedan tidigt 2000-tal, men det är först på de senaste åren som det har vuxit internationellt.
Metroid, Zelda, Mario, Star Fox, Donkey Kong et cetera. Detta är IP:n som är värda guld för bolaget och de tycks veta hur att profitera på dessa, precis som Disney på andra sidan pölen, vilket framkommer då deras nyckeltal, från Börsdata, studeras.
Just nu handlas bolaget till ett P/E om cirka 3, vilket skall ställas mot femårsnittet om 7,4 och tioårssnittet om 5,9. Om värderingen istället bedöms utifrån EV/EBIT är bolaget just nu värderat till cirka -2,2, där femårssnittet ligger på -9,9 och tioårssnittet på -2,5. PEG-talet, som används när man ska bedöma aktiens värdering i förhållande till företagets vinsttillväxt och P/E-tal värdering, är just nu 0,1 och snittet fem år tillbaka är 0, vilket också gäller detsamma för de senaste 10 åren. Detta har jag varit i kontakt med George på Börsdata med och frågat om det stämmer. Som svar fick jag att han köper in från externa parter och ännu ej har hunnit granska.
En viktig del som jag tittar på är skulden och här görs synligt att bolaget inte direkt har problem med kronofogden. Nettoskuld/EBITA ligger på -4,4 (femårssnitt -14,1 och tioårssnitt är -15,5) och om denna istället mäts i procent är fakta likt följande: just ni -69 % och snittet för de senaste 5 åren är -74 % och de senaste 10 åren -73 %.
Även om trenden talar för att den negativa nettoskulden minskar är det inget alarmerande, utan bolaget har en mycket, mycket stabil, finansiell position som många andra skulle mörda för (host host AT&T…).
Lönsamheten? Bruttomarginalen, som visar hur stor andel av omsättningen som är kvar efter direkta kostnader för verksamheten som varu- och materialinköp, ligger på 45,5 % och snittet för de senaste 5 åren är 42 % och de senaste 10 åren 36,2 %. Berörande rörelsemarginalen ligger den på 23,5 %, medan femårsnittet ligger på 14,6 % och tioårssnittet på 7,5 %. Tacksamt att ställa bredvid bruttomarginalen är rörelsemarginalen, som visar hur stor andel av omsättningen som är kvar efter alla verksamhetskostnader innan finansiella kostnader och skatt. Denna ligger just nu på 23,5 %, medan snittet de senaste fem åren är 14,6 % och de senaste tio åren 7,5 %.
ROIC ligger på fina 50 %, men detta är mycket högre än femårssnittet på 35,5 % och tioårssnittet på 23 %, vilka förvisso inte är fy skam heller. ROC ligger på 65,2 %, vilket skall ställas mot femårssnittet på 40,2 % och tioårssnittet på 30,2 %.
Bolaget har börjat att dela ut mer och detta beror, såklart, på den renässans som bolaget har haft, men också från det faktum att allt fler japanska bolag börjar lätta på sina enorma kassor. Kommer detta att fortsätta? Den som visste, den som visste.
För räkenskapsåret 2018 (årsrapport) delade bolaget ut $4,52 och för räkenskapsåret 2019 (årsrapport) var summan $5,81. Till en kurs om cirka $52,5 motsvarar 2019års utdelning en direktavkastning om 11 %.
Den främsta risken med Nintendo har historiskt varit deras beroende av en konsol, men i takt med att de nu har skaffat sig flera sådana (3DS, 3DS XL och Switch) samt deras intåg på mobilmarknanden har denna risk blivit mindre, om än ej bortblåst. Deras främsta konkurrenter stavas Microsoft och Sony, vilka båda kommer med nya generationens konsoler detta räkenskapsår. Nintendo har signalerat att de inte kommer med någon ny konsol detta räkenskapsår och jag våger inte tro att någon ny kommer under 2021 heller. Under Nintendos Q&A den 7 maj live-tweetade David Gibson och här framkom att bolaget anser att Nintendo Switch befinner sig i mitten av sin livsscykel. Kommer Switch att kunna stå sig när Sony och Microsoft kommer med deras monster till nya konsoler?
I Asien är det mycket mer fokus på mobila spel/mobila enheter. Detta är något som många i väst inte ser, eller har svårt att föreställa sig samt förstå. Varför tror du att Blizzard satsar på ett nytt Dibalospel till mobiler? Inte är det för att sälja i västvärlden, utan det är för att få nya kunder/konsumenter i Asien.
Det finns mycket som lockar med Nintendo, men jag har ännu inte hunnit jämföra dem med deras främsta konkurrenter för att få en än bättre översikt och bild över bolagets position. Emellertid är mitt intresse väckt. Vad anser du? Är det game on, eller game over?